Page 25 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 25
rije države kot izraz 25  
(samo)razumevanja posameznika

Kolektivizem ali individualizacija?

Najpomembnejše teorije države, ki so odločilno vplivale na kitaj­
sko miselnost, so nastale med t. i. »obdobjem največjega razcve­
ta kitajske filozofije«, torej v času vzhodne dinastije Zhou (東
周,771–221 pr. n. št.). Predhodna obdobja so za obravnavano temo po­
membna samo toliko, kolikor so bile že takrat formulirane določene iz­
točnice specifičnega načina mišljenja in pojmovanja, na čigar osnovi je
bilo v vzhodni dinastiji Zhou mogoče jasno izraziti tukaj omenjene te­
orije. Obdobja, ki so sledila vzhodni dinastiji Zhou, lahko pojmujemo
kot proces premen in izpopolnjevanja že obstoječih idej. Z vidika druž­
beno-političnih sprememb, ki so bistveno vplivale na interpretacije te­
orije države (ideologija), je posebno velikega pomena obdobje dinasti­
je Han (汉, 206 pr. n. št.–220). Pri obravnavanju državnih teorij obdo­
bja dinastij Zhou in Qin (秦, 221–206 pr. n. št.) se bomo omejili na ti­
sti dve družbeno-filozofski šoli, katerih vpliv je daleč presegel obdobje
njunega nastanka. Pri tem gre za šoli, ki sta – čeprav vsaka na svoj način
– zmagali na političnem odru kitajske družbe: konfucijanci in legalisti.

Teorije države iz obdobja dinastij Zhou in Qin v glavnem veljajo za
konfucijanske (kajti konfucianizem je kmalu po ustanovitvi dinastije
Han zavzel prioritetni položaj uradne državne doktrine), čeprav je nanje
v kasnejših obdobjih odločilno vplivala tudi legalistična miselnost. Pro­
blematiki te polaritete se bomo izčrpneje posvetili kasneje.

Za razliko od evropskih teorij države, ki so v procesu svojega razvoja
vse jasneje izhajale iz pojma individuuma, pojmovanega kot samostojni­
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30