Page 23 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 23
splošno o bistvu teorije države 23
Zaradi specifičnih pogojev tradicionalnega politično-ekonomskega sis­
tema kitajske družbe v pomenskem sklopu, ki se navezuje na pojem »za­
kona« (falü 法律), prevladuje njegovo razumevanje v smislu omejitve in
prepovedi. Tudi pomenski sklop »zakona« v evropski tradiciji se sicer
navezuje na podobne pomene, vendar hkrati v okviru evropske tradici­
je pridobiva še dodatno razsežnost – razsežnost osvoboditve (subjekta
pred zunanjimi heteronomnimi težnjami). Zakon je norma, ki ne defi­
nira zgolj prepovedi in dolžnosti, temveč tudi pravice posameznika. Po­
sebej pa to seveda velja za tisti subjekt, ki zakon določa, le-ta je najsvo­
bodnejši član skupnosti. V tej logiki seveda nikakor ni presenetljivo, da
je avtonomni subjekt kot subjekt, ki si sam določa zakon, razumljen kot
svoboden subjekt, sam pojem avtonomije pa se asociira s pojmom (četu­
di zgolj negativno definirane) svobode.

V tem je po vsej verjetnosti potrebno iskati globlji vzrok medseboj­
no kontradiktornega razumevanja pojma avtonomije v širših plasteh
obeh obravnavanih kulturnih krogov. Avtonomni subjekt, ki si sam do­
loča svoj zakon, je v kontekstu evropske duhovne tradicije svoboden in­
dividuum. Posameznik, ki si določa sam svoj zakon v družbi, kjer se po­
jem zakona enači s pojmom družbeno definiranih restrikcij (Kitajska),
si lahko določa zgolj omejitve, zakaj v tem kontekstu je vsaka normirana
svoboda, pa naj bo še tako radikalno individualizirana, zgolj oblika sa­
monadzorovanja.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28