Page 22 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 22
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
izhaja iz determiniranega položaja posameznika v družbi, temveč iz nje
govih individualnih kvalitet. V nasprotju z legalističnim pojmom demo
kratičnega prava je ta vedenjska etika služila predvsem kot orodje, ki naj
bi posamezniku pomagalo spoznavati smisel in konkretni ustroj hierar
hičnih razlik med posamičnimi osebami, stopnjo in funkcijo njihovega
socialnega položaja ter njihovo družbeno vlogo glede na starost in spol.
Samorazumevanje posameznika znotraj družbe, ki tvori podlago to
vrstnim socialnim konvencijam, se ne vzpostavlja kot individualistična
zavest, temveč kot zavest individualizacije.
V nasprotju z individualizmom, katerega temeljna značilnost je pou
darjanje in pozitivno vrednotenje domnevnih tipičnih lastnosti posame
znika v nasprotju s kolektivnimi oziri in dolžnostmi, predstavlja indivi
dualizacija proces identitete posameznika kot organskega dela kozmič
ne – s tem pa tudi družbene – Celote. Samorazumevanje posameznikov
v okviru takšnega videnja stvarnosti nikoli ne izhaja iz predstave takšne
ga individuuma, ki bi bil ločen od kozmične in družbene celovitosti. Tu
kaj je pomembno omeniti tudi dejstvo, da tovrstnega samorazumevanja
posameznika kljub velikemu poudarku splošnih družbenih ozirov, ki je
v njem nedvomno prisoten, nikakor ne gre enačiti s principom kolekti
vizma. Pri slednjem gre namreč za nasprotni pol individualizma kot me
hanistične ideologije, katere temelj je dihotomija med individuumom in
družbo. V individualizacijskem kontekstu posebnosti posameznika na
mreč ne moremo razumevati kot nekaj, kar bi bilo tuje splošni celovito
sti skupnosti, temveč prej kot posebno razmerje mešanja ali diferenciaci
je tistih funkcij in sposobnosti, ki so same po sebi univerzalnega znača
ja. V tovrstnem samorazumevanju sta posameznik in družba medseboj
no v komplementarnem odnosu. Kadar pa se izrecno izpostavi vpraša
nje o tem, kateri od obeh komplementarnih dejavnikov je pomembnej
ši, bodo vse najvplivnejše vzhodnoazijske državne doktrine (zlasti seveda
konfucijanstvo) postavile splošno pred posebnosti, družbo pred posame
znikom. Tudi to tradicionalno razumevanje medčloveških odnosov je v
obeh obravnavanih jezikovno-kulturnih krogih še dandanes relevantno.
To prikazuje tudi eno izmed ostalih vprašanj zgoraj omenjene kompara
tivne ankete, v katerem je bila navedena vrsta binarnih nasprotij, anke
tiranke in anketiranci pa so se morali pri vsakem od njih odločiti za tisti
pol dihotomije, ki se jim zdi bolj pomemben. Pri nasprotju »posameznik
– družba« je 78 % srednjeevropske populacije anketirank in anketiran
cev kot pozitivnejši dejavnik izbralo »posameznika«, 62,71 % kitajske
pa je bilo mnenja, da je pozitivnejši člen nasprotja »družba«.
izhaja iz determiniranega položaja posameznika v družbi, temveč iz nje
govih individualnih kvalitet. V nasprotju z legalističnim pojmom demo
kratičnega prava je ta vedenjska etika služila predvsem kot orodje, ki naj
bi posamezniku pomagalo spoznavati smisel in konkretni ustroj hierar
hičnih razlik med posamičnimi osebami, stopnjo in funkcijo njihovega
socialnega položaja ter njihovo družbeno vlogo glede na starost in spol.
Samorazumevanje posameznika znotraj družbe, ki tvori podlago to
vrstnim socialnim konvencijam, se ne vzpostavlja kot individualistična
zavest, temveč kot zavest individualizacije.
V nasprotju z individualizmom, katerega temeljna značilnost je pou
darjanje in pozitivno vrednotenje domnevnih tipičnih lastnosti posame
znika v nasprotju s kolektivnimi oziri in dolžnostmi, predstavlja indivi
dualizacija proces identitete posameznika kot organskega dela kozmič
ne – s tem pa tudi družbene – Celote. Samorazumevanje posameznikov
v okviru takšnega videnja stvarnosti nikoli ne izhaja iz predstave takšne
ga individuuma, ki bi bil ločen od kozmične in družbene celovitosti. Tu
kaj je pomembno omeniti tudi dejstvo, da tovrstnega samorazumevanja
posameznika kljub velikemu poudarku splošnih družbenih ozirov, ki je
v njem nedvomno prisoten, nikakor ne gre enačiti s principom kolekti
vizma. Pri slednjem gre namreč za nasprotni pol individualizma kot me
hanistične ideologije, katere temelj je dihotomija med individuumom in
družbo. V individualizacijskem kontekstu posebnosti posameznika na
mreč ne moremo razumevati kot nekaj, kar bi bilo tuje splošni celovito
sti skupnosti, temveč prej kot posebno razmerje mešanja ali diferenciaci
je tistih funkcij in sposobnosti, ki so same po sebi univerzalnega znača
ja. V tovrstnem samorazumevanju sta posameznik in družba medseboj
no v komplementarnem odnosu. Kadar pa se izrecno izpostavi vpraša
nje o tem, kateri od obeh komplementarnih dejavnikov je pomembnej
ši, bodo vse najvplivnejše vzhodnoazijske državne doktrine (zlasti seveda
konfucijanstvo) postavile splošno pred posebnosti, družbo pred posame
znikom. Tudi to tradicionalno razumevanje medčloveških odnosov je v
obeh obravnavanih jezikovno-kulturnih krogih še dandanes relevantno.
To prikazuje tudi eno izmed ostalih vprašanj zgoraj omenjene kompara
tivne ankete, v katerem je bila navedena vrsta binarnih nasprotij, anke
tiranke in anketiranci pa so se morali pri vsakem od njih odločiti za tisti
pol dihotomije, ki se jim zdi bolj pomemben. Pri nasprotju »posameznik
– družba« je 78 % srednjeevropske populacije anketirank in anketiran
cev kot pozitivnejši dejavnik izbralo »posameznika«, 62,71 % kitajske
pa je bilo mnenja, da je pozitivnejši člen nasprotja »družba«.