Page 21 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 21
splošno o bistvu teorije države 21
na in družbe, ki jo ureja, pa je zopet vselej povezano s specifičnim ustro
jem in naravo inštitucionalizacije obravnavane družbe. Če hočemo torej
dognati, kakšno je pojmovanje zakona v posamični družbi, moramo naj
prej raziskati njegov inštitucijski kontekst. Pri tistem delu raziskave, ka
terega predmet je tovrstni razvoj znotraj evropske tradicije, je v ta namen
potrebno definirati glavne značilnosti oziroma osnovne kriterije social
nih odnosov v okviru teorije države.
Kar se tiče raziskovanja kitajske tradicije, pa moramo upoštevati dej
stvo, da teorije države ne moremo obravnavati popolnoma ločeno od
ostalih teorij znotraj družboslovja, temveč lahko značilnosti te najšir
še družbene inštitucije dojemamo samo v sklopu celovitosti vseh mate
rialno-duhovnih struktur civilizacije. Pri tem gre za eno temeljnih zna
čilnosti, po katerih se tradicionalna kitajska percepcija in interpretaci
ja stvarnosti razlikuje od evropske. Za slednjo je namreč značilna stro
ga klasifikacija posamičnih vsebinskih področij in obravnavanje le-teh v
sklopih standardiziranih pojmovnih kalupov (kategorij). Temelj jasno
razmejene discipline teorij države v Evropi je pojem individuuma, ki se je
pojavil že v antiki kot osnova in sestavni del dualizmov grškega raciona
lizma. Država kot najvišja oblika družbene inštitucije se v tradicionalni
Evropi namreč izpostavi kot pravno-politični mehanizem, izpeljan iz in
dividualnih potreb posameznika. Takšno razumevanje je možno šele na
podlagi pojmovne ločitve subjekta in objekta. Pri tradicionalnem evrop
skem razumevanju zakona gre za urejanje razmerja med subjektivno poj
movanim posameznikom in objektivno pojmovano družbo. Vse vpliv
ne teorije države predstavljajo namreč poskus realizacije ideje »pravič
nosti« s pomočjo pravno določljivih objektivnih norm – pravic in dol
žnosti vseh posameznikov. V kitajski tradiciji se ideja o izenačitvi in pra
vičnosti v družbi večinoma ne udejanja s poskusi konstituiranja mehani
stičnih pravnih konceptov. Najvplivnejše ideologije tradicionalne kitaj
ske družbe so kot merilo socialnih konvencij definirale pojma obrednosti
(li) in časti oziroma poštenosti (yi). Za razliko od zakona (falü 法律 ozi
roma v klasični inačici fa 法), ki je v funkciji pravnega kriterija socialnih
razmerij popolnoma prevladal samo v kratkem obdobju dinastije Qin
秦 (221–206 pr. n. št.), pojma obrednosti in časti ne temeljita na natanč
no definiranih, za vse člane družbe splošno veljavnih, »objektivnih«
predpisih, temveč predstavljata ponotranjen sistem etičnih načel, ki se
prilagaja danim situacijam znotraj konkretnih socialnih kontekstov. Po
memben faktor v procesu tovrstnega prilagajanja predstavlja tudi etič
no kultivirana subjektivna presoja posameznika.Ta interpretacijane
na in družbe, ki jo ureja, pa je zopet vselej povezano s specifičnim ustro
jem in naravo inštitucionalizacije obravnavane družbe. Če hočemo torej
dognati, kakšno je pojmovanje zakona v posamični družbi, moramo naj
prej raziskati njegov inštitucijski kontekst. Pri tistem delu raziskave, ka
terega predmet je tovrstni razvoj znotraj evropske tradicije, je v ta namen
potrebno definirati glavne značilnosti oziroma osnovne kriterije social
nih odnosov v okviru teorije države.
Kar se tiče raziskovanja kitajske tradicije, pa moramo upoštevati dej
stvo, da teorije države ne moremo obravnavati popolnoma ločeno od
ostalih teorij znotraj družboslovja, temveč lahko značilnosti te najšir
še družbene inštitucije dojemamo samo v sklopu celovitosti vseh mate
rialno-duhovnih struktur civilizacije. Pri tem gre za eno temeljnih zna
čilnosti, po katerih se tradicionalna kitajska percepcija in interpretaci
ja stvarnosti razlikuje od evropske. Za slednjo je namreč značilna stro
ga klasifikacija posamičnih vsebinskih področij in obravnavanje le-teh v
sklopih standardiziranih pojmovnih kalupov (kategorij). Temelj jasno
razmejene discipline teorij države v Evropi je pojem individuuma, ki se je
pojavil že v antiki kot osnova in sestavni del dualizmov grškega raciona
lizma. Država kot najvišja oblika družbene inštitucije se v tradicionalni
Evropi namreč izpostavi kot pravno-politični mehanizem, izpeljan iz in
dividualnih potreb posameznika. Takšno razumevanje je možno šele na
podlagi pojmovne ločitve subjekta in objekta. Pri tradicionalnem evrop
skem razumevanju zakona gre za urejanje razmerja med subjektivno poj
movanim posameznikom in objektivno pojmovano družbo. Vse vpliv
ne teorije države predstavljajo namreč poskus realizacije ideje »pravič
nosti« s pomočjo pravno določljivih objektivnih norm – pravic in dol
žnosti vseh posameznikov. V kitajski tradiciji se ideja o izenačitvi in pra
vičnosti v družbi večinoma ne udejanja s poskusi konstituiranja mehani
stičnih pravnih konceptov. Najvplivnejše ideologije tradicionalne kitaj
ske družbe so kot merilo socialnih konvencij definirale pojma obrednosti
(li) in časti oziroma poštenosti (yi). Za razliko od zakona (falü 法律 ozi
roma v klasični inačici fa 法), ki je v funkciji pravnega kriterija socialnih
razmerij popolnoma prevladal samo v kratkem obdobju dinastije Qin
秦 (221–206 pr. n. št.), pojma obrednosti in časti ne temeljita na natanč
no definiranih, za vse člane družbe splošno veljavnih, »objektivnih«
predpisih, temveč predstavljata ponotranjen sistem etičnih načel, ki se
prilagaja danim situacijam znotraj konkretnih socialnih kontekstov. Po
memben faktor v procesu tovrstnega prilagajanja predstavlja tudi etič
no kultivirana subjektivna presoja posameznika.Ta interpretacijane