Page 15 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 15
splošno o bistvu teorije države 15
individualnihpotreb posameznika. Takšno razumevanje je možno šele
na podlagi pojmovne ločitve subjekta in objekta, ki je v pozni antiki
ustvarila abstraktum individuuma. Ta pojem je osnova in sestavni del
dualizmov starogrškega racionalizma, ki je na podlagi razvoja diferenci
acij, v zahodnih humanističnih znanostih omogočil relativno jasno raz
mejeno vejo teorij države.
Kitajskim teorijam države ne moremo pripisati enakega družbenega
položaja kot evropskim. Država je bila v kitajski tradiciji največkrat poj
movana kot naravni sestavni del organsko-individualističnega kozmo
sa. Zato kitajskih konceptov države in državnosti ne moremo razume
vati kot faktorjev, ki bi bili ločeni od celovitosti vseh duhovno-material
nih struktur civilizacije.
Najvišji vrednostni kriterij, iz katerega izhajajo vse vplivne evrop
ske teorije države, predstavlja ideja pravičnosti. Vsaka posamezna teori
ja države zato v sebi tvori zaključen poskus utemeljitve te ideje s pomo
čjo (pravno) določljivih pravic in dolžnosti posameznika. Tovrstno ute
meljevanje temelji zlasti po obdobju razsvetljenstva na linearno in cilj
no usmerjeni diferenciaciji in osamosvajanju posameznih vidikov raz
merja med subjektivno pojmovanim individuumom in objektivno poj
movano družbo. Bistvo vsake posamezne državne teorije pa pri tem tvo
ri njen poskus ustvarjanja in iskanja nečesa novega, kar bi bilo uporab
no za celotno družbo.
V kitajski tradiciji po eni strani ne najdemo vere v to, da bi bilo mo
goče enakovrednost in pravičnost med ljudmi doseči z normativno
-pravnimi metodami. Po drugi strani tradicionalni kitajski koncepti dr
žave ne izhajajo iz principa enkratnosti in absolutne spremenljivosti kot
v Evropi, temveč prej iz načela večnih premen in cikličnega vračanja.
Zato kitajske teorije države večinoma ne poudarjajo koristne uporabno
sti v smislu pozitivnih sprememb, ampak neprikrito težijo k izpopolni
tvi (oziroma čim popolnejši utemeljitvi) obstoječega stanja.
Medtem ko je državne teorije Evrope najkasneje od obdobja raz
svetljenstva mogoče obravnavati kot kronološko-linearni, v sebi nad
grajujoči se razvoj, lahko na Kitajskem v tem pogledu prej govorimo o
zaokroževanju in sinkretističnih reinterpretacijah kot o razvoju. Nače
lo razvoja je bilo v Evropi opazno že v obdobju antike. Vse jasneje se je
izoblikovalo v obdobjih, ki so sledila srednjemu veku, svoj najpopolnej
ši razcvet pa je doživelo v 19. in 20. stoletju v obliki dinamičnega vero
vanja v napredek.
individualnihpotreb posameznika. Takšno razumevanje je možno šele
na podlagi pojmovne ločitve subjekta in objekta, ki je v pozni antiki
ustvarila abstraktum individuuma. Ta pojem je osnova in sestavni del
dualizmov starogrškega racionalizma, ki je na podlagi razvoja diferenci
acij, v zahodnih humanističnih znanostih omogočil relativno jasno raz
mejeno vejo teorij države.
Kitajskim teorijam države ne moremo pripisati enakega družbenega
položaja kot evropskim. Država je bila v kitajski tradiciji največkrat poj
movana kot naravni sestavni del organsko-individualističnega kozmo
sa. Zato kitajskih konceptov države in državnosti ne moremo razume
vati kot faktorjev, ki bi bili ločeni od celovitosti vseh duhovno-material
nih struktur civilizacije.
Najvišji vrednostni kriterij, iz katerega izhajajo vse vplivne evrop
ske teorije države, predstavlja ideja pravičnosti. Vsaka posamezna teori
ja države zato v sebi tvori zaključen poskus utemeljitve te ideje s pomo
čjo (pravno) določljivih pravic in dolžnosti posameznika. Tovrstno ute
meljevanje temelji zlasti po obdobju razsvetljenstva na linearno in cilj
no usmerjeni diferenciaciji in osamosvajanju posameznih vidikov raz
merja med subjektivno pojmovanim individuumom in objektivno poj
movano družbo. Bistvo vsake posamezne državne teorije pa pri tem tvo
ri njen poskus ustvarjanja in iskanja nečesa novega, kar bi bilo uporab
no za celotno družbo.
V kitajski tradiciji po eni strani ne najdemo vere v to, da bi bilo mo
goče enakovrednost in pravičnost med ljudmi doseči z normativno
-pravnimi metodami. Po drugi strani tradicionalni kitajski koncepti dr
žave ne izhajajo iz principa enkratnosti in absolutne spremenljivosti kot
v Evropi, temveč prej iz načela večnih premen in cikličnega vračanja.
Zato kitajske teorije države večinoma ne poudarjajo koristne uporabno
sti v smislu pozitivnih sprememb, ampak neprikrito težijo k izpopolni
tvi (oziroma čim popolnejši utemeljitvi) obstoječega stanja.
Medtem ko je državne teorije Evrope najkasneje od obdobja raz
svetljenstva mogoče obravnavati kot kronološko-linearni, v sebi nad
grajujoči se razvoj, lahko na Kitajskem v tem pogledu prej govorimo o
zaokroževanju in sinkretističnih reinterpretacijah kot o razvoju. Nače
lo razvoja je bilo v Evropi opazno že v obdobju antike. Vse jasneje se je
izoblikovalo v obdobjih, ki so sledila srednjemu veku, svoj najpopolnej
ši razcvet pa je doživelo v 19. in 20. stoletju v obliki dinamičnega vero
vanja v napredek.