Page 14 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 14
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

skih«) stvarnosti v kalupe tovrstnih formalnih predpisov, nas lahko pri­
vede v slepo ulico nerazumevanja, ali še huje, popolnoma napačnega
razumevanj­a preučevane resničnosti. In vendar se moramo teh postop­
kov držati, če hočemo zares nekaj povedati o izsledkih naših študij in pri
tem ostati razumljivi. Medkulturne raziskave torej na vsak način vklju­
čujejo problematiko prevajanja. Kot smo že omenili, pri tem ne gre zgolj
za jezikovno, temveč tudi za diskurzivno prevajanje, ki vključuje tolma­
čenje posamičnih besedilnih in govornih struktur, kategorij, konceptov
in vrednot v različnih sociokulturnih kontekstih. Pri tem se pokaže po­
treba po revitalizaciji klasičnih kategorij in konceptov tradicionalne ki­
tajske filozofije. Ta naloga zahteva medkulturno relativizacijo vsebin, ki
mora temeljiti na metodoloških pristopih, ki ustrezajo specifiki prouče­
vanja kitajske idejne tradicije in primerjalne filozofije oziroma kulturo­
logije. Tovrstni pristop je osredotočen na celovito ohranjanje posebno­
sti tradicionalne kitajske filozofije ter ohranjanje in nadaljevanje avtoh­
tonih tradicionalnih metodoloških principov. To pa seveda nikakor ne
pomeni negacije potrebe po soočanju z zahodno (in svetovno) filozofijo.
Svetovna (zlasti evropska in indijska) filozofija po vsebuje veliko elemen­
tov, ki jih v kitajski tradiciji ne najdemo. Raziskovanje in uporaba teh de­
javnikov nista potrebna zgolj kot dragoceno orodje oplajanja novih idej­
nih sistemov. Primerjalni vidik je pomemben tudi za boljše razumevanje
lastne tradicije. Vendar pri tem velja, kot je zapisal moderni kitajski teo­
retik znanosti Zhang Dainian, paziti na to, da se izognemo uporabi ne­
soizmerljivih metod, ki se preučevanja kitajske zgodovine lotevajo skozi
optiko zahodnih konceptov in kategorij:

不同的哲學理論包涵不同的概念, 範疇. 不同的民族的哲
學理論, 更是具有不同的概念, 範疇.

Različne filozofske teorije uporabljajo različne koncepte in kategorije. Koncepti in ka­
tegorije, ki jih uporabljajo filozofske teorije različnih narodov, pa se med seboj še bolj
razlikujejo. (Zhang 2003, 118)
Kitajska filozofija se namreč že po svoji osnovi razlikuje od evrop­
ske ali indijske. Če torej želimo osnovati novo sistematiko kitajske idejne
tradicije, moramo najprej poznati njene lastne, temeljne posebnosti. Če
jo bomo namreč poskušali sistematizirati z uporabo evropskih ali indij­
skih metodoloških iztočnic, se bo njeno subtilno bistvo nujno izmakni­
lo našemu razumevanju.
Država kot najvišja oblika družbene inštitucije se v splošnem poj­
movanju Evrope kaže kot pravno političen mehanizem, izpeljan iz
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19