Page 139 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 139
preporod konfucijanstva in ambivalnentnost pojma harmonije 139
narave, pa tudi zdrav trajnostni razvoj. Zato je za vzpostavitev harmonične družbe
nujno potrebno najprej vzpostaviti pravno družbo (Zhou 2010, 285).
Kot izpostavljata Leila Choukrone in Antoine Garapon, se je prav v
debatah, ki se odvijajo okrog vprašanja te povezave, najjasneje pokazalo,
da služi koncept harmonije v tem kontekstu predvsem kot inštrument
discipliniranja prebivalcev:
Ta teoretski okvir spreminja zakon v disciplinatorni princip, ki je služi konstrukciji
družbene morale. Če je pravo razumljeno kot inštrument legitimizacije oblasti, osta
ja implicitno, a v prvi vrsti podrejeno vzdržljivosti režima … Glede na trenutno sta
nje stvari je harmonija bistvenega pomena tudi za Komunistično stranko, ki si na
vsak način želi ohraniti svojo oblast nad celotno državo. (Choukrone in Garapon
2007, 3)4
V svojih komentarjih k tej novi politični smernici, ki so bili kma
lu po Hu Jintaojevi razglasitvi prizadevanj po harmonični družbi obja
vljeni v angleški izdaji uradnega dnevnika People‘s Daily, je Xiao Zhuoji,
profesor na Oddelku za ekonomijo Pekinške univerze in podpredsednik
Komiteja za družbene in pravne zadeve Politične posvetovalne konfe
rence kitajskega ljudstva, med drugim zapisal: »In poleg tega bomo za
trli najrazličnejše družbene bolezni, ki so gnojna bula harmonične druž
be, in jih je zato treba odpraviti.« (Xiao 2007, 2)5
Tudi v akademskih člankih pogosto naletimo na odstavke, ki v kon
tekstu harmonične družbe poudarjajo pomen discipline in samo-re
strikcije ter »pravilnega« odnosa do nadrejenih in skupnosti. Kot pou
darja Li Ning, se lahko tovrstne prvine pridobijo samo na osnovi »har
moničnega stanja duha«:
所谓和谐心态,就是指社会成员能够正确面对社会现实,能
够正确对待自己、他人和社会,具有乐观向上、积极进取、豁
达平和的心理状态.
Tako imenovano harmonično stanje duha se nanaša na to, da so člani družbe spo
sobni pravilnega soočanja z družbeno stvarnostjo, da znajo na pravilen način obrav
navati same sebe, svoje soljudi in družbo. Stanje duha, s katerim razpolagajo (takšni
ljudje), je optimistično, aktivno in samoiniciativno ter miroljubno. (Li 2010, 9)
4 Izvirnik: This theoretical framework turns law into a disciplinary principle dedicated to society’s
moral construction. If law is seen as an instrument for legitimizing power, it remains implicitly but
primarily subordinate to the regime’s durability… Thus, at the current juncture, »harmony« is also
essential for a Party concerned over retaining its grip on the country.
5 Izvirnik: In addition, we will crack down on various social ills, which are a poisonous tumour in a har-
monious society and must be eliminated.
narave, pa tudi zdrav trajnostni razvoj. Zato je za vzpostavitev harmonične družbe
nujno potrebno najprej vzpostaviti pravno družbo (Zhou 2010, 285).
Kot izpostavljata Leila Choukrone in Antoine Garapon, se je prav v
debatah, ki se odvijajo okrog vprašanja te povezave, najjasneje pokazalo,
da služi koncept harmonije v tem kontekstu predvsem kot inštrument
discipliniranja prebivalcev:
Ta teoretski okvir spreminja zakon v disciplinatorni princip, ki je služi konstrukciji
družbene morale. Če je pravo razumljeno kot inštrument legitimizacije oblasti, osta
ja implicitno, a v prvi vrsti podrejeno vzdržljivosti režima … Glede na trenutno sta
nje stvari je harmonija bistvenega pomena tudi za Komunistično stranko, ki si na
vsak način želi ohraniti svojo oblast nad celotno državo. (Choukrone in Garapon
2007, 3)4
V svojih komentarjih k tej novi politični smernici, ki so bili kma
lu po Hu Jintaojevi razglasitvi prizadevanj po harmonični družbi obja
vljeni v angleški izdaji uradnega dnevnika People‘s Daily, je Xiao Zhuoji,
profesor na Oddelku za ekonomijo Pekinške univerze in podpredsednik
Komiteja za družbene in pravne zadeve Politične posvetovalne konfe
rence kitajskega ljudstva, med drugim zapisal: »In poleg tega bomo za
trli najrazličnejše družbene bolezni, ki so gnojna bula harmonične druž
be, in jih je zato treba odpraviti.« (Xiao 2007, 2)5
Tudi v akademskih člankih pogosto naletimo na odstavke, ki v kon
tekstu harmonične družbe poudarjajo pomen discipline in samo-re
strikcije ter »pravilnega« odnosa do nadrejenih in skupnosti. Kot pou
darja Li Ning, se lahko tovrstne prvine pridobijo samo na osnovi »har
moničnega stanja duha«:
所谓和谐心态,就是指社会成员能够正确面对社会现实,能
够正确对待自己、他人和社会,具有乐观向上、积极进取、豁
达平和的心理状态.
Tako imenovano harmonično stanje duha se nanaša na to, da so člani družbe spo
sobni pravilnega soočanja z družbeno stvarnostjo, da znajo na pravilen način obrav
navati same sebe, svoje soljudi in družbo. Stanje duha, s katerim razpolagajo (takšni
ljudje), je optimistično, aktivno in samoiniciativno ter miroljubno. (Li 2010, 9)
4 Izvirnik: This theoretical framework turns law into a disciplinary principle dedicated to society’s
moral construction. If law is seen as an instrument for legitimizing power, it remains implicitly but
primarily subordinate to the regime’s durability… Thus, at the current juncture, »harmony« is also
essential for a Party concerned over retaining its grip on the country.
5 Izvirnik: In addition, we will crack down on various social ills, which are a poisonous tumour in a har-
monious society and must be eliminated.