Page 135 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 135
porod konfucijanstva 135  
in ambivalnentnost pojma
harmonije

Po ekonomski liberalizaciji, ki je opredeljevala Kitajsko od zgodnjih
osemdesetih let prejšnjega stoletja naprej in se je pričela z novo po­
litiko Deng Xiaopinga, se je v prevladujočih ideologijah razmerje
med državo in posameznikom pričelo postopoma spreminjati.

Ideja »harmonične družbe« predstavlja enega osrednjih elementov
aktualne ideologije v L. R. Kitajski. Četudi se koncept harmonije, ki slu­
ži kot osnova te ideje, pogosto eksplicitno označi kot izhajajoč iz kon­
fucijanske miselnosti, pa so v L. R. Kitajski diskurzi modernega konfu­
cijanstva ponovno prišli v ospredje šele v zadnjih dveh desetletjih prej­
šnjega stoletja. Pred tem sta bila tako sam lik Konfucija, kot tudi celotna
konfucijanska tradicija, predmet številnih vladnih kritik. Konfucij (in
njegov nauk) sta veljala za reakcionarno in »fevdalno« ideologijo, ka­
tera naj bi ščitila zgolj interese vladajočih, izkoriščevalskih slojev prete­
kle kitajske družbe. Po drugi strani je bil Konfucij (v nezlomljeni tradici­
ji četrtomajskih kulturnih preobratov1 in v luči marksističnih teorij mo­
dernizacije) viden kot simbol tiste konservativne tradicije, ki je zavrla ki­
tajsko modernizacijo in je s tem »kriva« za zaostalost države.

Te kritike so dosegle vrhunec s kampanjo »Kritizirajmo Lina, kri­
tizirajmo Konfucija« (批林批孔 pi Lin pi Kong), ki je sledila Lin Bia­
ovi smrti v letalski nesreči leta 1971. »Konfucij in njegova misel sta bila

1 V svojem članku z naslovom Kako razumeti slogan »Zaprimo konfucijansko prodajalno« je Zhang Yixing
zapisal: »Slogan ‘četrtomajske’ kulturne revolucije, ki se glasi ‘Zaprimo konfucijanske prodajalne’,
daje vtis, kot da bi predstavniki četrtomajskega gibanja v celoti nasprotovali konfucijanski miselno-
sti in tradicionalni kulturi« (Zhang 2004, 1) (»五四«新文化运动中»打倒孔家店«这一著
名口号给人的印象,似乎是»五四«那批代表人物都是全盘否定儒家思想和传统
文化的).
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140