Page 136 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 136
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

v tej kampanji razumljena kot prototip reakcionarnosti in tradicionaliz­
ma, četudi je bila kampanja naperjena proti (že umrlemu) Lin Biaotu in
proti zmernemu politiku Zhou Enlaiju« (Motoh 2009, 91).

A že slabi dve desetletji zatem se je ta kritika – za mnoge poznaval­
ce povsem nepričakovano – sprevrgla v svoje nasprotje. Kot izpostavlja
Helena Motoh (ibid.), se je eno prvih znamenj tega preobrata pojavilo v
govoru Gu Muja, enega idejnih očetov kitajske modernizacije ob prosla­
vi 2540. obletnice Konfucijevega rojstva (leta 1989). V njem je izpostavil
pomen »pravilnega« (beri: popravljenega) odnosa do tradicionalne na­
cionalne kulture in se zavzel za ponovno oživljanje pozitivnih elementov
konfucijanske miselnosti v okviru sintez z zahodnimi idejami. Zavzel se
je tudi za to, da bi morala imeti kitajska tradicija znotraj te sinteze pred­
nost pred zahodno (ibid.).

Ta »uradni« obrat h konfucijanstvu – sprememba partijske dikcije, ustanavljanje od­
delkov in kateder za »nacionalne študije«2 ter ustanovitev mreže »Konfucijevih in­
štitutov« – pa, kot v svoji knjigi China’s New Confucianism analizira Daniel A. Bell
(Bell 2008), nikakor ni ostal omejen le na deklarativne žanre političnega vrha, temveč
so se h konfucijanstvu zatekli tudi številni intelektualci, da bi jim pomagalo osmisliti
(tradicionalne) družbene prakse in da bi s pomočjo konfucijanstva lahko našli nači­
ne reševanja težavnega socialnega in političnega položaja, v kakršnem se je znašla Ki­
tajska (ibid.).
Pri tem velja omeniti tudi vrsto sorodnih pojavov (ibid.), kakršen je
na primer fenomen populističnih knjižnih uspešnic Yu Dan 于丹, pro­
fesorice pekinške Univerze Renmin, v katerih je Konfucijeve Razpra­
ve (Lunyu 論語) interpretirala kot nekakšne priročnike za osebno rast,
vpisne statistike fakultet, ki pričajo o tem, da imajo profesorji »konfuci­
janskih« predmetov nabito polne predavalnice, ter novo modo ustana­
vljanja zasebnih šol, ki nudijo študij konfucijanskih klasikov za vsakogar
– od otrok in mladine pa vse do sodobnih poslovnežev. Številni teoreti­
ki si prizadevajo za rehabilitacijo konfucijanstva tudi na ravni njegovega
razmerja do kitajske modernizacije:
尊重孔子,在传统的边际上持续地创新,这样的现代化,才
是保持国民共同体之主体性的现代化.
Šele na osnovi spoštovanja Konfucija in ustvarjalne nadgradnje njegove tradicije lah­
ko vodi k modernizaciji, ki bo znala ohraniti subjektnost posameznika znotraj celovi­
tosti naroda (Qiu 2011, 1).

2 Nacionalne študije: Guo xue 國學. Dandanes je na Kitajskem govor celo o tako imenovani »vroči-
ci nacionalnih študij« (guo xue re 國學熱).
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141