Page 128 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 128
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
večino kapitalističnih držav. Mao Zedong je vselej zastopal mnenje, da
je med ljudstvom potrebno ohranjati in negovati revolucionarno »du
hovno moč«, ki naj bi izhajala iz »pravilnih idej«. Le-te pa so po njego
vem edini duhovni potencial, ki se lahko, če ga ljudstvo resnično osvoji,
materializira in tako dejansko spremeni celotni ustroj družbene stvarno
sti. Sicer pa so ideologije posameznih kampanj izpolnjevale zlasti funk
cijo orodja v boju za oblast znotraj partijskega vrha. Sodobna Kitajska ni
samo pod bremenom neprestanih gospodarskih kriz in reform stokajo
ča dežela t. i. »tretjega sveta« na poti neizbežne integracije v okvir post
industrijskega svetovnega trga. Po manjših mestih, trgih in vaseh je pr
votni družbeni ustroj z vsemi pritiski socialnega nadzora, pa tudi z rela
tivno usklajenostjo potreb in njihove zadovoljitve (tako v materialnem,
kot tudi v psihičnem smislu) kljub epohalnim spremembam novodob
ne Kitajske ostal v svojem bistvu še neokrnjen. Drugače pa je po veli
kih mestih, kjer so vplivi zahodne civilizacije in z njimi povezane spre
membe tako v življenjskem ritmu vsakega posameznika, kot tudi v nji
hovem dojemanju sveta, iz dneva v dan vidnejši. Iste spremembe pov
zročajo razkroj tradicionalnih vrednot in načina življenja tudi v krajih,
ki se v zadnjih letih lahko »pohvalijo« z eksplozivnim razvojem mno
žičnega turizma. Prebivalstvu velemest in turističnih krajev je namreč
često skupna izkoreninjenost, ta žalostna lastnost, ki je plod spreminja
nja tradicionalnih družbenih ustrojev zaradi vpliva zahodnih gospodar
skih teženj in razvoja. Ob tovrstni izgubi lastne kulture in njenih vre
dnot pa se ti ljudje le redko lahko pohvalijo tudi s temelji kakršne koli
ponotranjene kulture zunaj kitajskega izvora. Nekaj osnovnih prvin to
vrstne »uglajenosti« lahko najdemo kvečjemu pri redkih družinah in
telektualcev in pri nekaterih predstavnikih novega meščanstva. To tra
giko izkoreninjenosti prebivalcev tistih območij, kjer prihaja do nepo
srednega stika z zahodnim kapitalom v vseh njegovih pojavnih oblikah,
lahko opazimo v večini dežel t. i. tretjega sveta. Vendar pa je za Kitajsko,
ki je resnično, in to v prav vsakem pogledu, dežela ogromnih dimenzij,
vsaj zaenkrat še mogoče reči, da sloji »izkoreninjenega« prebivalstva ni
kakor niso merodajni za kakršno koli sodbo o dejanskih odnosih in na
činu življenja samih Kitajcev in Kitajk. Zakaj kljub dejstvu, da so ravno
ti sloji zunanjim opazovalcem najbolj vidni, nikakor ne smemo pozabi
ti, da ogromna večina ljudi še vedno živi na podeželju, ki je priložnostne
mu obiskovalcu težko dostopno in večkrat tudi nemikavno. Velika dru
žina je tam še vedno temelj družbenega ustroja. Močan občutek pripa
dnosti lastni družini in zavest o organski povezanosti s skupnostjo sta
večino kapitalističnih držav. Mao Zedong je vselej zastopal mnenje, da
je med ljudstvom potrebno ohranjati in negovati revolucionarno »du
hovno moč«, ki naj bi izhajala iz »pravilnih idej«. Le-te pa so po njego
vem edini duhovni potencial, ki se lahko, če ga ljudstvo resnično osvoji,
materializira in tako dejansko spremeni celotni ustroj družbene stvarno
sti. Sicer pa so ideologije posameznih kampanj izpolnjevale zlasti funk
cijo orodja v boju za oblast znotraj partijskega vrha. Sodobna Kitajska ni
samo pod bremenom neprestanih gospodarskih kriz in reform stokajo
ča dežela t. i. »tretjega sveta« na poti neizbežne integracije v okvir post
industrijskega svetovnega trga. Po manjših mestih, trgih in vaseh je pr
votni družbeni ustroj z vsemi pritiski socialnega nadzora, pa tudi z rela
tivno usklajenostjo potreb in njihove zadovoljitve (tako v materialnem,
kot tudi v psihičnem smislu) kljub epohalnim spremembam novodob
ne Kitajske ostal v svojem bistvu še neokrnjen. Drugače pa je po veli
kih mestih, kjer so vplivi zahodne civilizacije in z njimi povezane spre
membe tako v življenjskem ritmu vsakega posameznika, kot tudi v nji
hovem dojemanju sveta, iz dneva v dan vidnejši. Iste spremembe pov
zročajo razkroj tradicionalnih vrednot in načina življenja tudi v krajih,
ki se v zadnjih letih lahko »pohvalijo« z eksplozivnim razvojem mno
žičnega turizma. Prebivalstvu velemest in turističnih krajev je namreč
često skupna izkoreninjenost, ta žalostna lastnost, ki je plod spreminja
nja tradicionalnih družbenih ustrojev zaradi vpliva zahodnih gospodar
skih teženj in razvoja. Ob tovrstni izgubi lastne kulture in njenih vre
dnot pa se ti ljudje le redko lahko pohvalijo tudi s temelji kakršne koli
ponotranjene kulture zunaj kitajskega izvora. Nekaj osnovnih prvin to
vrstne »uglajenosti« lahko najdemo kvečjemu pri redkih družinah in
telektualcev in pri nekaterih predstavnikih novega meščanstva. To tra
giko izkoreninjenosti prebivalcev tistih območij, kjer prihaja do nepo
srednega stika z zahodnim kapitalom v vseh njegovih pojavnih oblikah,
lahko opazimo v večini dežel t. i. tretjega sveta. Vendar pa je za Kitajsko,
ki je resnično, in to v prav vsakem pogledu, dežela ogromnih dimenzij,
vsaj zaenkrat še mogoče reči, da sloji »izkoreninjenega« prebivalstva ni
kakor niso merodajni za kakršno koli sodbo o dejanskih odnosih in na
činu življenja samih Kitajcev in Kitajk. Zakaj kljub dejstvu, da so ravno
ti sloji zunanjim opazovalcem najbolj vidni, nikakor ne smemo pozabi
ti, da ogromna večina ljudi še vedno živi na podeželju, ki je priložnostne
mu obiskovalcu težko dostopno in večkrat tudi nemikavno. Velika dru
žina je tam še vedno temelj družbenega ustroja. Močan občutek pripa
dnosti lastni družini in zavest o organski povezanosti s skupnostjo sta