Page 124 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 124
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
nove dobe, katero je opredeljeval tudi ekonomski, politični in idejni stik
s kolonialno premočjo zahodnih sil. Sredi 19. stoletja se je – v prvi vrsti
kot posledica soočenja z zahodnimi silami – med kitajskimi izobražen
ci razplamtela debata o modernizaciji kot obdobju transformacije in od
cepitve od tradicionalnih političnih, ekonomskih in aksioloških para
digem, ki so dotlej merodajno določale družbeno stvarnost t. i. Cesar
stva sredine.
Če pri analizi tega procesa izhajamo iz »splošnih« teoretskih pred
postavk moderne1 in si poskušamo priklicati v spomin osrednje paradi
gme, ki so v evro-ameriških socioloških, kulturoloških in filozofskih di
skurzih odločilno vplivale na njeno idejno refleksijo, moramo biti po
zorni tudi na klasično definicijo, ki jo je osnoval že Hegel, kasneje pa so
jo s pomočjo socio-teoretskih predpostavk razvijali tako Marx, kot tudi
Weber, zgodnji Lukács in starejši predstavniki Frankfurtske šole. Ti di
skurzi so temeljili na absolutistični kritiki razuma in so zato privedli do
slepe ulice samoreferenčnosti; zatem so se razvili alternativni teoretski
projekti samokritične utemeljitve moderne s pomočjo drugačnega, jezi
kovno determiniranega razumevanja pojma razuma. Ta lingvistični pre
obrat je zopet privedel do dveh različnih utemeljitev oziroma izhodišč
za razlago moderne. Prvo tako izhodišče se je pokazalo v postmoder
nem »preseganju« normativnega razumevanja, drugo pa v intersubjek
tivnem preoblikovanju klasičnega pojma (Habermas 1998, 195). V pre
vladujočem zahodnem razumevanju torej ne gre zgolj za razlaganje neke
specifične družbene situacije, ki se večinoma kaže kot kritika razuma,
temveč za takšen uvid v pojmovni spekter moderne, ki vključuje tudi ko
notacijo »zavestne diskontinuiranosti novega od starega« oziroma mo
dernega od tradicionalnega.
Ko govorimo o procesih modernizacije na Kitajskem, moramo se
veda vedeti, da gre pri tem za vrsto zaporednih, po več desetletij trajajo
čih faz, ki so bile – vsaka na svoj način – povezane bodisi s specifiko ki
tajske tradicije, bodisi s problemi sprejemanja in transformiranja »ne-
1 Ker gre pri terminu »moderna«, ki v splošnem označuje obdobje tovrstne družbene transformaci-
je, za pojem, ki se je razvil v sklopih evro-ameriških teorij, se definicija »splošnih« teoretskih razvo-
jev v tem okviru (spet enkrat) nanaša na teoretske razvoje t. i. zahoda. Pri tem pa vendarle velja opo-
zoriti na dejstvo, da tukaj ne razpravljamo o obdobju moderne v smislu konkretnega, zaključenega
obdobja t. i. »klasične moderne«, tj. zahodnega »novega veka«, temveč o obdobju moderne kot o
procesu splošne socialne transformacije oziroma družbenega preporoda, povezanega z določenimi,
karakteristilčnimi pogoji, ki narekujejo modernizacijo (denimo razsvetljenstvo oziroma dominan-
tna vloga razuma na idejnem ali industrializacija na ekonomskem področju). Ta era je zaznamovana
s procesi, ki so se v različnih kulturnih okoljih oziroma tradicijah odvijali na različne načine, vendar
vselej v povezavi s transformacijo specifičnih pogojev tradicionalnih družb.
nove dobe, katero je opredeljeval tudi ekonomski, politični in idejni stik
s kolonialno premočjo zahodnih sil. Sredi 19. stoletja se je – v prvi vrsti
kot posledica soočenja z zahodnimi silami – med kitajskimi izobražen
ci razplamtela debata o modernizaciji kot obdobju transformacije in od
cepitve od tradicionalnih političnih, ekonomskih in aksioloških para
digem, ki so dotlej merodajno določale družbeno stvarnost t. i. Cesar
stva sredine.
Če pri analizi tega procesa izhajamo iz »splošnih« teoretskih pred
postavk moderne1 in si poskušamo priklicati v spomin osrednje paradi
gme, ki so v evro-ameriških socioloških, kulturoloških in filozofskih di
skurzih odločilno vplivale na njeno idejno refleksijo, moramo biti po
zorni tudi na klasično definicijo, ki jo je osnoval že Hegel, kasneje pa so
jo s pomočjo socio-teoretskih predpostavk razvijali tako Marx, kot tudi
Weber, zgodnji Lukács in starejši predstavniki Frankfurtske šole. Ti di
skurzi so temeljili na absolutistični kritiki razuma in so zato privedli do
slepe ulice samoreferenčnosti; zatem so se razvili alternativni teoretski
projekti samokritične utemeljitve moderne s pomočjo drugačnega, jezi
kovno determiniranega razumevanja pojma razuma. Ta lingvistični pre
obrat je zopet privedel do dveh različnih utemeljitev oziroma izhodišč
za razlago moderne. Prvo tako izhodišče se je pokazalo v postmoder
nem »preseganju« normativnega razumevanja, drugo pa v intersubjek
tivnem preoblikovanju klasičnega pojma (Habermas 1998, 195). V pre
vladujočem zahodnem razumevanju torej ne gre zgolj za razlaganje neke
specifične družbene situacije, ki se večinoma kaže kot kritika razuma,
temveč za takšen uvid v pojmovni spekter moderne, ki vključuje tudi ko
notacijo »zavestne diskontinuiranosti novega od starega« oziroma mo
dernega od tradicionalnega.
Ko govorimo o procesih modernizacije na Kitajskem, moramo se
veda vedeti, da gre pri tem za vrsto zaporednih, po več desetletij trajajo
čih faz, ki so bile – vsaka na svoj način – povezane bodisi s specifiko ki
tajske tradicije, bodisi s problemi sprejemanja in transformiranja »ne-
1 Ker gre pri terminu »moderna«, ki v splošnem označuje obdobje tovrstne družbene transformaci-
je, za pojem, ki se je razvil v sklopih evro-ameriških teorij, se definicija »splošnih« teoretskih razvo-
jev v tem okviru (spet enkrat) nanaša na teoretske razvoje t. i. zahoda. Pri tem pa vendarle velja opo-
zoriti na dejstvo, da tukaj ne razpravljamo o obdobju moderne v smislu konkretnega, zaključenega
obdobja t. i. »klasične moderne«, tj. zahodnega »novega veka«, temveč o obdobju moderne kot o
procesu splošne socialne transformacije oziroma družbenega preporoda, povezanega z določenimi,
karakteristilčnimi pogoji, ki narekujejo modernizacijo (denimo razsvetljenstvo oziroma dominan-
tna vloga razuma na idejnem ali industrializacija na ekonomskem področju). Ta era je zaznamovana
s procesi, ki so se v različnih kulturnih okoljih oziroma tradicijah odvijali na različne načine, vendar
vselej v povezavi s transformacijo specifičnih pogojev tradicionalnih družb.