Page 129 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 129
koncept države v ljudski republiki 129
povsod prisotna. Težnja k oblikovanju klasične, »nuklearne« meščan
ske družine, ki predstavlja sociološko osnovo industrializirane družbe,
se na kitajskem podeželju le trudoma in zelo počasi uveljavlja. Zato tega
modela družine kljub vse bolj množični propagandi vladnih krogov vsaj
zaenkrat še ne moremo prištevati med družbeno relevante dejavnike ki
tajske stvarnosti. Še slabše pa kaže za splošno uveljavitev zavesti o indivi
dualnosti posameznika. Pojem individuuma je zlasti med mestno mladi
no in sodobnimi izobraženci sicer zelo v modi, vendar pa za njegov real
ni nastanek in obstoj manjkajo skoraj vsi družbeni, psihološki, politični
in celo gospodarski pogoji. Zato imajo celo tisti »moderni« Kitajci, ki
naj bi bili nosilci družbenega razvoja v zahodnem smislu in ki najbolj go
reče hrepene po dopustitvi svobode in možnosti pobude posameznika,
največkrat zelo malo konkretnih predstav o dejanski vsebini svojih želja.
Za temi abstraktnimi vrednotami torej največkrat zaman iščemo
izdelane politične teorije. Za pragmatične Kitajce pomenita ta pojma,
kot rečeno, simboličen izraz nezadovoljstva s pritiskom nekaterih tra
dicionalnih prvin, ki se skrivajo pod masko »komunistične« ideologi
je in njene terminologije. Te prvine so bistvene za nemoteno delovanje
kitajske družbe in jih je zato mogoče opazovati na vseh področjih vsak
danjega življenja. Najjasnejši izraz pa seveda najdejo v metodah delova
nja same vlade, ne glede na to, kakšno dejansko politiko ta ravno zasto
pa. Zato so najpomembnejše zahteve vseh opozicijskih gibanj novodob
ne Kitajske ostale v bistvu enake, čeprav so bile naperjene proti zelo raz
ličnim političnim usmeritvam.
Ideje svobode in demokracije, zaradi katerih je bilo na trgu Nebe
škega miru zverinsko umorjenih na tisoče mladih in nedolžnih življenj,
so, kot rečeno, ogromni večini kitajskega naroda še vedno popolnoma
tuje. Istovetenje lastne osebnosti s širšo skupnostjo, ki tvori temelj in po
glavitni cilj kitajske socializacije, so oblastniki seveda vselej znali obrni
ti v svojo korist. Zato se država vendar ne kot skupek abstraktnih inšti
tucij, ampak v osebi soseda Zhanga, ki je slučajno partijski sekretar tvo
je delovne enote, ali pa v osebi tetke Lin, ki je kader za družinska vpra
šanja v tvoji ulici lahko vmeša tudi v najbolj osebna in najintimnejša po
dročja življenja vsakega posameznika. Tovrstna socialna kontrola, v ka
teri mnogi vidijo predvsem zunanji izraz diktature komunističnega dr
žavnega aparata, v svojem bistvu izhaja iz veliko bolj globokih korenin
kitajske družbe. Vseobsegajoči nadzor posameznikov predstavlja enega
od tradicionalnih temeljev omenjenega organsko univerzalističnega sis
tema, drugo, iz konfucijansko-legalističnega despotizma porojeno, plat
povsod prisotna. Težnja k oblikovanju klasične, »nuklearne« meščan
ske družine, ki predstavlja sociološko osnovo industrializirane družbe,
se na kitajskem podeželju le trudoma in zelo počasi uveljavlja. Zato tega
modela družine kljub vse bolj množični propagandi vladnih krogov vsaj
zaenkrat še ne moremo prištevati med družbeno relevante dejavnike ki
tajske stvarnosti. Še slabše pa kaže za splošno uveljavitev zavesti o indivi
dualnosti posameznika. Pojem individuuma je zlasti med mestno mladi
no in sodobnimi izobraženci sicer zelo v modi, vendar pa za njegov real
ni nastanek in obstoj manjkajo skoraj vsi družbeni, psihološki, politični
in celo gospodarski pogoji. Zato imajo celo tisti »moderni« Kitajci, ki
naj bi bili nosilci družbenega razvoja v zahodnem smislu in ki najbolj go
reče hrepene po dopustitvi svobode in možnosti pobude posameznika,
največkrat zelo malo konkretnih predstav o dejanski vsebini svojih želja.
Za temi abstraktnimi vrednotami torej največkrat zaman iščemo
izdelane politične teorije. Za pragmatične Kitajce pomenita ta pojma,
kot rečeno, simboličen izraz nezadovoljstva s pritiskom nekaterih tra
dicionalnih prvin, ki se skrivajo pod masko »komunistične« ideologi
je in njene terminologije. Te prvine so bistvene za nemoteno delovanje
kitajske družbe in jih je zato mogoče opazovati na vseh področjih vsak
danjega življenja. Najjasnejši izraz pa seveda najdejo v metodah delova
nja same vlade, ne glede na to, kakšno dejansko politiko ta ravno zasto
pa. Zato so najpomembnejše zahteve vseh opozicijskih gibanj novodob
ne Kitajske ostale v bistvu enake, čeprav so bile naperjene proti zelo raz
ličnim političnim usmeritvam.
Ideje svobode in demokracije, zaradi katerih je bilo na trgu Nebe
škega miru zverinsko umorjenih na tisoče mladih in nedolžnih življenj,
so, kot rečeno, ogromni večini kitajskega naroda še vedno popolnoma
tuje. Istovetenje lastne osebnosti s širšo skupnostjo, ki tvori temelj in po
glavitni cilj kitajske socializacije, so oblastniki seveda vselej znali obrni
ti v svojo korist. Zato se država vendar ne kot skupek abstraktnih inšti
tucij, ampak v osebi soseda Zhanga, ki je slučajno partijski sekretar tvo
je delovne enote, ali pa v osebi tetke Lin, ki je kader za družinska vpra
šanja v tvoji ulici lahko vmeša tudi v najbolj osebna in najintimnejša po
dročja življenja vsakega posameznika. Tovrstna socialna kontrola, v ka
teri mnogi vidijo predvsem zunanji izraz diktature komunističnega dr
žavnega aparata, v svojem bistvu izhaja iz veliko bolj globokih korenin
kitajske družbe. Vseobsegajoči nadzor posameznikov predstavlja enega
od tradicionalnih temeljev omenjenega organsko univerzalističnega sis
tema, drugo, iz konfucijansko-legalističnega despotizma porojeno, plat