Page 125 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 125
koncept države v ljudski republiki 125
kitajskih«­oblik proizvodnje in reprodukcije ter življenjskih stilov. Če
torej poskušamo zgoraj orisana teoretska izhodišča prenesti na refleksijo
obdobja »moderne« in aksiomov »modernizacije« na Kitajskem, mo­
ramo biti pri tem pozorni na naslednje posebnosti:
1. Tako sama modernizacija v smislu vseobsežnega političnega, eko­

nomskega in kulturnega procesa, kot tudi njena teoretska refleksi­
ja je na Kitajskem od vsega začetka potekala v znamenju soočanja z
vdorom zahodne vojaške in tehnološke premoči; zato ni slučaj, da so
postali tako zahodna tehnika, kot tudi zahodni politični sistemi in
zahodna kultura neke vrste referenčni okvir za modernizacijo Kitaj­
ske (Geist 1996, 13).
2. Iz tega sledi, da je ta teoretska refleksija opredeljena z izenačitvijo
tradicije z lastno, moderne pa z zahodno kulturo.
3. Zgodovinsko gledano, se je debata modernizacije na Kitajskem od­
vijala v okviru klasične kitajske diskurzivne metodologije, opredelje­
ne s tradicionalnimi binarnimi kategorijami: v kontekstu moderni­
zacije so kitajski teoretiki 19. in zgodnjega 20. stoletja poskušali raz­
jasniti razmerje med modernostjo (zahodom) in tradicijo (Kitajsko)
s pomočjo binarne kategorije »esence (ti 體)« in »funkcije (yong
用)«. V 19. stoletju je v tem kontekstu najprej prevladal Zhang Zhi­
dongov slogan

中學為體, 西學為用.
Esenca /ti/ naj bo kitajska, uporabnost /yong/ pa zahodna (Rošker 2008, 96).
V tem lahko vidimo poskus ohranitve kitajske tradicije kljub mo­
dernizaciji, ki je razumljena izključno kot prevzemanje zahodne tehno­
logije in uprave. Sodobni teoretik Li Zehou je v 20. stoletju to predpo­
stavko obrnil, s tem da je zamenjal oba protipola binarne opozicije (ibid.,
179); zanj je lahko modernizacija namreč samo transformacija esence v
smislu splošne družbene zavesti, proizvodnih načinov in življenjskih sti­
lov.
1. Notranja logika tradicionalne kitajske družbe je bila intrasistemska
(Moritz 1993, 60) v smislu prioritetnega zagotavljanja stabilnosti in
centriranosti družbenih skupnosti. Pri tem služi preteklost vseskozi
kot osrednja referenčna točka za refleksijo sedanjosti in kot neke vr­
ste kažipot za prihodnost (ibid., 61).
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130