Page 127 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 127
koncept države v ljudski republiki 127
modernosti, temveč se dogaja pod njenim praporom. Tako moderni ki
tajski teoretiki nikoli niso zagovarjali vrnitve v pred-moderno obdobje.
Tudi današnji akademiki v globalizaciji ne vidijo več zmage ali prevlade
evrocentrične modernosti, temveč prej izziv za njeno historizacijo (Dir
lik 2001, 17) v smislu usklajevanja tradicije s sedanjostjo, v kateri imata
prosto tako modernizacija, kot tudi globalizacija.
Konfucianizem pod krinko komunistične ideologije
Ortodoksno komunistična vlada je že kmalu po ustanovitvi L. R. Kitaj
ske pričela iskati pot usklajevanja tradicionalnih vrednot s socialistično
ideologijo. Pri tem se je opirala predvsem na splošno razširjen kitajski čut
pripadnosti k lastni skupnosti. Najvišja oblika te skupnosti naj bi seve
da bila država, katere vseobsežna prisotnost je v najradikalnejših obdo
bjih »permanentne revolucije« pronicala vse do temeljnih plasti kitaj
ske družbe. To je seveda večkrat privedlo do izredno represivnih oblik
»uresničevanja« komunističnega ideala o premostitvi vseh meja med
osebno in politično sfero. Družina kot temeljna celica družbe je v teh
razgibanih desetletjih igrala različne vloge, vselej pač glede na potrebe
trenutne politične linije. Včasih je bila trdna, konfucijansko (seveda pod
krinko socialistične morale) urejena družina opevana kot temelj močne
socialistične države, drugič posebej v času t. i. »velike proletarske kul
turne revolucije« (Zichan jieji wenhua da geming 資產階級文化大革
命), pa naj bi jo bilo zopet potrebno iztrebiti kot nosilko »fevdalistič
nih« in zatiralskih hierarhij, ter s tem napraviti prostor komunističnim
strukturam nove družbe in njenega novega človeka.
Tudi gospodarska politika L. R. Kitajske je bila pod Mao Zedon
gom vselej podrejena temu cilju. Spremembe v gospodarskem ustroju dr
žave naj bi Kitajsko privedle do komunistične družbe. Te spremembe so
temeljile na različnih ideologijah, ki so se izoblikovale v procesu frakcij
skih bojev med ortodoksno in pragmatično usmerjenimi predstavniki
vladajoče komunistične birokracije.
Čeprav so vsi pripadniki birokratske oligarhije seveda uživali takšne
materialne in politične privilegije, o katerih navadno ljudstvo še sanja
ti ni moglo, pa je morda temeljna razlika med predstavniki levega, radi
kalnejšega in desnega, zmernejšega krila znotraj komunistične stranke v
tem, da so prvi precej manj upoštevali stvarne ekonomske analize in da
so poskušali vztrajati pri revolucionarnih ciljih, ki naj bi Kitajsko pri
vedli v družbo, kjer ni socialnih razlik, materialne bede, a tudi ne pri
tiskov potrošništva in racionalizirane storilnosti, kakršni so značilni za
modernosti, temveč se dogaja pod njenim praporom. Tako moderni ki
tajski teoretiki nikoli niso zagovarjali vrnitve v pred-moderno obdobje.
Tudi današnji akademiki v globalizaciji ne vidijo več zmage ali prevlade
evrocentrične modernosti, temveč prej izziv za njeno historizacijo (Dir
lik 2001, 17) v smislu usklajevanja tradicije s sedanjostjo, v kateri imata
prosto tako modernizacija, kot tudi globalizacija.
Konfucianizem pod krinko komunistične ideologije
Ortodoksno komunistična vlada je že kmalu po ustanovitvi L. R. Kitaj
ske pričela iskati pot usklajevanja tradicionalnih vrednot s socialistično
ideologijo. Pri tem se je opirala predvsem na splošno razširjen kitajski čut
pripadnosti k lastni skupnosti. Najvišja oblika te skupnosti naj bi seve
da bila država, katere vseobsežna prisotnost je v najradikalnejših obdo
bjih »permanentne revolucije« pronicala vse do temeljnih plasti kitaj
ske družbe. To je seveda večkrat privedlo do izredno represivnih oblik
»uresničevanja« komunističnega ideala o premostitvi vseh meja med
osebno in politično sfero. Družina kot temeljna celica družbe je v teh
razgibanih desetletjih igrala različne vloge, vselej pač glede na potrebe
trenutne politične linije. Včasih je bila trdna, konfucijansko (seveda pod
krinko socialistične morale) urejena družina opevana kot temelj močne
socialistične države, drugič posebej v času t. i. »velike proletarske kul
turne revolucije« (Zichan jieji wenhua da geming 資產階級文化大革
命), pa naj bi jo bilo zopet potrebno iztrebiti kot nosilko »fevdalistič
nih« in zatiralskih hierarhij, ter s tem napraviti prostor komunističnim
strukturam nove družbe in njenega novega človeka.
Tudi gospodarska politika L. R. Kitajske je bila pod Mao Zedon
gom vselej podrejena temu cilju. Spremembe v gospodarskem ustroju dr
žave naj bi Kitajsko privedle do komunistične družbe. Te spremembe so
temeljile na različnih ideologijah, ki so se izoblikovale v procesu frakcij
skih bojev med ortodoksno in pragmatično usmerjenimi predstavniki
vladajoče komunistične birokracije.
Čeprav so vsi pripadniki birokratske oligarhije seveda uživali takšne
materialne in politične privilegije, o katerih navadno ljudstvo še sanja
ti ni moglo, pa je morda temeljna razlika med predstavniki levega, radi
kalnejšega in desnega, zmernejšega krila znotraj komunistične stranke v
tem, da so prvi precej manj upoštevali stvarne ekonomske analize in da
so poskušali vztrajati pri revolucionarnih ciljih, ki naj bi Kitajsko pri
vedli v družbo, kjer ni socialnih razlik, materialne bede, a tudi ne pri
tiskov potrošništva in racionalizirane storilnosti, kakršni so značilni za