Page 126 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 126
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
2. Razsvetljenje v smislu širitve ideološke prevlade razuma, ki je bilo vi
deno kot esencialna predpostavka modernizacije, svojega dinamič
nega in modifikacijskega potenciala zato v največji meri ni črpalo iz
ustreznih osnov lastne idejne zgodovine, temveč iz prevzemanja za
hodnih racionalnih tradicij.
Modernizacija, opredeljena z zgoraj omenjenimi specifičnimi zna
čilnostmi, na Kitajskem torej ni predstavljala nekakšnega »naravnega«
procesa (Luo 2008, 1) oziroma procesa, ki bi bil opredeljen zgolj z notra
njo dinamiko avtohtonega razvoja kitajske družbe kot take, temveč se je
v 19. stoletju pokazala kot nujna potreba po radikalnih spremembah ob
stoječega političnega in ekonomskega sistema, ki nikakor ni več ustre
zal pogojem in zahtevam aktualne dobe. Pri tem ne moremo mimo dej
stva, da so procesom modernizacije na Kitajskem botrovali stiki s tujino;
v tem smislu je kolonialna preteklost Evrope – četudi ne povsem nepo
sredno – vsekakor merodajno opredelila te procese. Seveda je po drugi
strani jasno dejstvo, da je bila Kitajska v 18. in 19. stoletju soočena tudi z
globoko notranjo krizo, katere razsežnosti so bile precej večje in so pre
cej globlje posegale v tradicionalni ustroj družbe in države, kot je bilo to
v dotedanji paradigmi cikličnih vzponov in propadov dinastij običajno.
To pomeni, da bi bila radikalna prenova vrednot, proizvodnih načinov
in ekonomsko političnega sistema v tistem času nujna tudi brez stikov
z zahodom. Ta prenova zagotovo ne bi bila primerljiva z modernizacijo
»zahodnega« tipa2 in samo ugibamo lahko, kakšna bi bila Kitajska da
nes, če bi to prenovo izvedla »iz sebe same« – torej zgolj na osnovi črpa
nja lastnih gospodarskih, političnih in idejnih virov.
Kar je za našo razpravo pomembno, je dejstvo, da so ti viri preživeli
vse do danes, četudi niso imeli več vloge osrednjih ideologij. V zadnjem
stoletju smo bili priča ponovnemu razcvetu kitajskih zgodovin in prete
klosti, katere je vlak modernosti navidezno že povozil in jih odvrgel na
svoja smetišča preživelih ideologij. Ta razcvet se ne kaže kot zanikanje
2 Tukaj velja vsekakor ponovno opozoriti na dejstvo, da se evropocentični diskurzi prevladujočih za-
hodnih družboslovnih znanosti še vedno vse preveč ravnajo po zahodnih paradigmah družbenih
razvojev. Iz tovrstnih diskurzov je izhajal logičen sklep, da naj bi na Kitajskem nikoli ne prišlo do in-
dustrijske revolucije zaradi tega, ker njena proizvodnja in tehnologija, ki je bila pri njej uporabljena,
nikoli ni dosegla stopnje razvoja, potrebne v ta namen. Vendar so raziskave, ki so privedle do v sino-
logiji precej znane teorije z imenom »zametki kapitalizma na Kitajskem« (Zhongguo zibenzhuyi
mengya) jasno pokazale, da so bila proizvodna sredstva (proizvodna tehnologija) na Kitajskem že v
12. stoletju na dovolj visoki stopnji za začetek industrijske revolucije. Do nje pa seveda ni prišlo zaradi
tega, ker ustroj in sestava tradicionalno kitajskega politično-ekonomskega sistema tovrstnega trans-
ferja ni omogočala – med drugim tudi za to ne, ker Kitajska – za razliko od Evrope – takrat ni bila so-
očena z ekonomsko krizo.
2. Razsvetljenje v smislu širitve ideološke prevlade razuma, ki je bilo vi
deno kot esencialna predpostavka modernizacije, svojega dinamič
nega in modifikacijskega potenciala zato v največji meri ni črpalo iz
ustreznih osnov lastne idejne zgodovine, temveč iz prevzemanja za
hodnih racionalnih tradicij.
Modernizacija, opredeljena z zgoraj omenjenimi specifičnimi zna
čilnostmi, na Kitajskem torej ni predstavljala nekakšnega »naravnega«
procesa (Luo 2008, 1) oziroma procesa, ki bi bil opredeljen zgolj z notra
njo dinamiko avtohtonega razvoja kitajske družbe kot take, temveč se je
v 19. stoletju pokazala kot nujna potreba po radikalnih spremembah ob
stoječega političnega in ekonomskega sistema, ki nikakor ni več ustre
zal pogojem in zahtevam aktualne dobe. Pri tem ne moremo mimo dej
stva, da so procesom modernizacije na Kitajskem botrovali stiki s tujino;
v tem smislu je kolonialna preteklost Evrope – četudi ne povsem nepo
sredno – vsekakor merodajno opredelila te procese. Seveda je po drugi
strani jasno dejstvo, da je bila Kitajska v 18. in 19. stoletju soočena tudi z
globoko notranjo krizo, katere razsežnosti so bile precej večje in so pre
cej globlje posegale v tradicionalni ustroj družbe in države, kot je bilo to
v dotedanji paradigmi cikličnih vzponov in propadov dinastij običajno.
To pomeni, da bi bila radikalna prenova vrednot, proizvodnih načinov
in ekonomsko političnega sistema v tistem času nujna tudi brez stikov
z zahodom. Ta prenova zagotovo ne bi bila primerljiva z modernizacijo
»zahodnega« tipa2 in samo ugibamo lahko, kakšna bi bila Kitajska da
nes, če bi to prenovo izvedla »iz sebe same« – torej zgolj na osnovi črpa
nja lastnih gospodarskih, političnih in idejnih virov.
Kar je za našo razpravo pomembno, je dejstvo, da so ti viri preživeli
vse do danes, četudi niso imeli več vloge osrednjih ideologij. V zadnjem
stoletju smo bili priča ponovnemu razcvetu kitajskih zgodovin in prete
klosti, katere je vlak modernosti navidezno že povozil in jih odvrgel na
svoja smetišča preživelih ideologij. Ta razcvet se ne kaže kot zanikanje
2 Tukaj velja vsekakor ponovno opozoriti na dejstvo, da se evropocentični diskurzi prevladujočih za-
hodnih družboslovnih znanosti še vedno vse preveč ravnajo po zahodnih paradigmah družbenih
razvojev. Iz tovrstnih diskurzov je izhajal logičen sklep, da naj bi na Kitajskem nikoli ne prišlo do in-
dustrijske revolucije zaradi tega, ker njena proizvodnja in tehnologija, ki je bila pri njej uporabljena,
nikoli ni dosegla stopnje razvoja, potrebne v ta namen. Vendar so raziskave, ki so privedle do v sino-
logiji precej znane teorije z imenom »zametki kapitalizma na Kitajskem« (Zhongguo zibenzhuyi
mengya) jasno pokazale, da so bila proizvodna sredstva (proizvodna tehnologija) na Kitajskem že v
12. stoletju na dovolj visoki stopnji za začetek industrijske revolucije. Do nje pa seveda ni prišlo zaradi
tega, ker ustroj in sestava tradicionalno kitajskega politično-ekonomskega sistema tovrstnega trans-
ferja ni omogočala – med drugim tudi za to ne, ker Kitajska – za razliko od Evrope – takrat ni bila so-
očena z ekonomsko krizo.