Page 121 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 121
daoistični pogled na državost in daoistična negacija države 121
Tudi Zhuangzijeva kritika družbe se je največkrat nanašala na pojem na­
predka, ki z vsakim novim dosežkom privede do novih odvisnosti. Tako
je grajal vsakršno »razsvetljevanje«, racio in zakone. Vendar so njegove
utopične predstave o idealni družbi velko manj konkretne kot Laozijeve.
V njegovih delih ne najdemo domala ničesar o ukrepih, s katerimi bi naj
bilo mogoče to idealno stanje tudi doseči.

Vendar nam ob tem ostaja tolažba, da je glede na zgodovinske izku­
šnje morda bolje, če prava utopija resnično ostane utopija; kakor hitro se
prične spogledovati z realnostjo, pridobi njen ustvarjalni potencial raz­
sežnosti, ki so lahko tudi uničujoče za vso družbo ... Prav zato so mor­
da najlepše daoistične utopije tiste, ki se svoje utopičnosti zavedajo, zakaj
prav zavest o njihovi neuresničljivosti jih v resnici najbolj približa stvar­
nosti.
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126