Page 121 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 121
daoistični pogled na državost in daoistična negacija države 121
Tudi Zhuangzijeva kritika družbe se je največkrat nanašala na pojem na
predka, ki z vsakim novim dosežkom privede do novih odvisnosti. Tako
je grajal vsakršno »razsvetljevanje«, racio in zakone. Vendar so njegove
utopične predstave o idealni družbi velko manj konkretne kot Laozijeve.
V njegovih delih ne najdemo domala ničesar o ukrepih, s katerimi bi naj
bilo mogoče to idealno stanje tudi doseči.
Vendar nam ob tem ostaja tolažba, da je glede na zgodovinske izku
šnje morda bolje, če prava utopija resnično ostane utopija; kakor hitro se
prične spogledovati z realnostjo, pridobi njen ustvarjalni potencial raz
sežnosti, ki so lahko tudi uničujoče za vso družbo ... Prav zato so mor
da najlepše daoistične utopije tiste, ki se svoje utopičnosti zavedajo, zakaj
prav zavest o njihovi neuresničljivosti jih v resnici najbolj približa stvar
nosti.
Tudi Zhuangzijeva kritika družbe se je največkrat nanašala na pojem na
predka, ki z vsakim novim dosežkom privede do novih odvisnosti. Tako
je grajal vsakršno »razsvetljevanje«, racio in zakone. Vendar so njegove
utopične predstave o idealni družbi velko manj konkretne kot Laozijeve.
V njegovih delih ne najdemo domala ničesar o ukrepih, s katerimi bi naj
bilo mogoče to idealno stanje tudi doseči.
Vendar nam ob tem ostaja tolažba, da je glede na zgodovinske izku
šnje morda bolje, če prava utopija resnično ostane utopija; kakor hitro se
prične spogledovati z realnostjo, pridobi njen ustvarjalni potencial raz
sežnosti, ki so lahko tudi uničujoče za vso družbo ... Prav zato so mor
da najlepše daoistične utopije tiste, ki se svoje utopičnosti zavedajo, zakaj
prav zavest o njihovi neuresničljivosti jih v resnici najbolj približa stvar
nosti.