Page 111 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 111
istični pogled na državnost 111  
in daoistična negacija države

Preden se bomo ob koncu pričujoče razprave natančneje posvetili
posebnostim in vlogi politične in protidržavne opozicije Kitajske,
si na kratko oglejmo še nekaj pomembnejših zametkov tradicional­
ne starokitajske kritike države.

Oba t. i. klasika filozofskega nauka daoizma, Laozi in Zhuangzi
(oba 4. stol. pr. n. št.) sta v evropski zgodovinski percepciji često označe­
na kot »individualna anarhista«. Vendar je potrebno ta naziv uporablja­
ti skrajno previdno, kajti njuna nauka se prvič v marsikaterem pogledu
nemalo razlikujeta od anarhističnih teorij Evrope, drugič pa je ob tem
potrebno spet opozoriti na splošno problematiko nereflektirane uporabe
zahodnih pojmov, kadar se le-ti nanašajo na ne-evropske tradicije in nji­
hove drugačne strukture mišljenja. Le redkokateri evropski anarhist je
v svojih teorijah družbe poskušal premostiti nasprotje med abstraktno­
-metafizičnimi in socialnimi komponentami. V logiki evropskega anar­
hizma to pravzaprav tako ni bilo mogoče, kajti znotraj njegovih koncep­
cij je zavzelo področje metafizike absolutno podrejen položaj. Pri tem so
bili pomembni samo etični aspekti, ki pa predstavjajo samo sekundar­
no kvaliteto, saj so v tovrstnih teorijah, ki so izhajale iz materialistične
osnove, bili dojeti kot nekaj, kar je determinirano s specifičnimi pogoji
vladajoče ekonomske in socialne strukture.

V univerzalističnem pogledu na svet pa tega zaključka ne moremo
tako lahko izpeljati, kajti v njem ni strogih ločnic ne med materializ­
mom in idealizmom, niti med metafiziko in socialno teorijo.

V tovrstnem enovitem razumevanju stvarnosti so zakonitosti
in ustroji vesoljstva identični z zakonitostmi in ustroji na socialnem
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116