Page 51 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja matematične pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 7
P. 51
dje kompleksno in ko je potrebno razmisliti, da bi razumeli in evalvirali prednosti in
pomanjkljivosti orodja.

Matematični konteksti

Pomemben vidik matematične pismenosti je tudi ta, da z matematiko rešujemo pro-
blem v določenem kontekstu. Kontekst je določen vidik posameznikovega sveta, v kate-
rega so umeščeni problemi. Izbira ustreznih matematičnih strategij in prikazov je pogo-
sto odvisna od konteksta, v katerem se pojavi problem. Za raziskavo PISA je pomembno,
da uporabimo široko paleto različnih kontekstov. To nam omogoča, da se povežemo s kar
najširšim možnim razponom individualnih interesov in s celo vrsto situacij, v katerih se
znajdejo posamezniki v 21. stoletju.

V okviru raziskave PISA 2012 poznamo štiri kategorije kontekstov, v katere tudi glede
na to dimenzijo razvrščamo naloge:

- Osebni ­– Problemi, uvrščeni v kategorijo osebnega konteksta, so osredinjeni
na dejavnosti posameznika, njegove družine ali vrstniške skupine. Konteksti, ki
veljajo za osebne, vključujejo (vendar niso omejeni na) pripravljanje hrane, naku-
povanje, igre, osebno zdravje, osebni prevoz, šport, potovanje, osebno razporeditev
časa in osebne finance. Na primer, že omenjena naloga Pice je postavljena v oseb-
ni kontekst, saj v nalogi zasledimo vprašanje, katera pica je za kupca cenovno ugo-
dnejša.
- Poklicni – Problemi, uvrščeni v kategorijo poklicnega konteksta, so osredinje-
ni na svet dela. Naloge, ki odražajo poklicni kontekst, lahko vključujejo (vendar
niso omejene na) merjenje, cene in naročanje materialov za gradnjo, izdajanje ra-
čunov, nadzor kakovosti, sestavljanje urnika/inventarja, oblikovanja/arhitekture
in z delom povezano sprejemanje odločitev. Poklicni konteksti so lahko povezani s
katero koli izobrazbeno stopnjo delovne sile, od nekvalificiranega dela do najvišjih
stopenj zaposlitve, čeprav morajo biti naloge v raziskavi PISA dostopne 15-letnim
dijakom. Nalogo Pice, v kateri smo predstavili situacijo z vidika prodajalca pic, ne
kupca, bi uvrstili v kategorijo nalog s poklicnim kontekstom.
- Družbeni – Problemi, uvrščeni v kategorijo problemov v družbenem konte-
kstu, so osredinjeni na posameznikovo skupnost (bodisi krajevno, nacionalno ali
globalno). Vključujejo (vendar niso omejeni na) volilne sisteme, javni prevoz, vla-
do, javno politiko, demografijo, oglaševanje, nacionalne statistične podatke in go-
spodarstvo. Čeprav so posamezniki tudi osebno vključeni v omenjene dejavnosti,

51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56