Page 42 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja matematične pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 7
P. 42
- opredeljevanje omejitev in predpostavk, na katerih sloni matematični model,
ki se lahko razbere iz konteksta,
- matematični prikaz situacije z uporabo ustreznih spremenljivk, simbolov, dia-
gramov in standardnih modelov,
- predstavljanje problema na drugačen način, tako da se ga lahko obravnava v
skladu z matematičnim konceptom, pri čemer se formulira ustrezne predpostavke,
- razumevanje in pojasnjevanje odnosov med besediščem, ki je omejeno in zna-
čilno za določen kontekst problema, in simbolnim ter formalnim izrazjem, ki ga
potrebujemo, da besedišče lahko matematično predstavimo,
- pretvorba problema v matematični jezik ali prikaz, torej v standardni mate-
matični model,
- prepoznavanje vidikov problema, ki ustreza znanim problemom ali matema-
tičnim konceptom, dejstvom ali postopkom,
- uporaba tehnologije (kot so preglednice ali seznam zmožnosti na grafičnem
računalu) pri prikazovanju matematičnih odnosov, ki nastopajo v problemu, ume-
ščenem v kontekst.
Zgoraj omenjena naloga Pice zahteva predvsem matematično formuliranje situacije.
Čeprav od dijakov pričakujemo tudi to, da bodo izvajali računske operacije pri reševanju
problema in si smiselno razložili rezultate izračunov pri ugotavljanju, katera pica je cenov-
no ugodnejša, je resnični kognitivni izziv te naloge v tem, da morajo dijaki formulirati ma-
tematični model, ki povzema koncept vrednosti denarja. Dijak, ki rešuje problem, mora
uvideti, da imata pici sicer enako debelino, vendar različna premera, zato je analiza usmer-
jena na področje ploščine kroga. Razmerje med količino pice in vsoto denarja je potrebno
združiti v koncept vrednosti denarja, ki je modeliran kot cena na enoto površine.
Prav tako že omenjena naloga Rock koncert je drug primer naloge, ki od dijakov zah-
teva, da matematično formulirajo situacijo, saj naj bi si pojasnili podatke, ki so umeščeni
v kontekst (npr. velikost in oblika koncertnega prostora, dejstvo, da je rock koncert polno
obiskan, in dejstvo, da oboževalci stojijo) in te podatke prevedejo v uporabno matematič-
no obliko, da bi lahko ocenili število obiskovalcev koncerta.

Uporaba matematičnih konceptov, dejstev, postopkov in sklepanj

Izraz uporaba v opredelitvi matematične pismenosti se nanaša na posameznikove zmo-
žnosti uporabe matematičnih konceptov, dejstev, postopkov in sklepanja pri reševanju ma-
tematično formuliranih problemov, da bi oblikovali matematične zaključke. V procesu

42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47