Page 40 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja matematične pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 7
P. 40
- Merjenje: Izražanje količinske lastnosti teles in predmetov in količinska raz-
merja med njimi, kot so merjenja kotov, razdalje, dolžine, robovi, obseg, površina
in prostornina.
- Števila in enote: Koncepti, prikazi števil in številskih sistemov, med njimi la-
stnosti celih in racionalnih števil, pomembni vidiki iracionalnih števil, prav tako
pa količine in enote, povezane s pojavi, kot so čas, denar, teža, temperatura, razda-
lja, površina in prostornina, in iz njih izpeljane količine z numeričnimi opisi.
- Aritmetične operacije: Narava in lastnosti teh operacij in z njimi povezanih za-
pisov.
- Odstotki, razmerja in deleži: Numerični opisi relativne velikosti in uporaba
sorazmerij in sorazmernega sklepanja pri reševanju problemov.
- Načela preštevanja: preproste kombinacije in permutacije.
- Ocenjevanje: Približna ocena količin in vrednosti numeričnih izrazov, značil-
ne števke in zaokrožanje.
- Zbiranje podatkov, prikaz in interpretacija: značilnosti, izvor in zbiranje raz-
ličnih vrst podatkov in različni načini njihovega prikazovanja in interpretiranja.
- Spremenljivost in opisovanje podatkov: Pojmi, kot so spremenljivost, porazde-
litev in mere sredine podatkovnih nizov ter načini opisovanja in interpretiranja z
izrazi, ki opisujejo količino.
- Vzorci in vzorčenje: Koncepti vzorčenja in vzorčenje podatkov iz populacije ter
sklepanje, ki temelji na lastnostih vzorcev.
- Slučajnost in verjetnost: Pojem slučajnih dogodkov, predstavitev variacije, slu-
čajnost in frekvenca dogodkov, osnovni vidiki pojma verjetnosti.

Matematični procesi

Matematični procesi (najpogosteje imamo v mislih kognitivne procese), ki jih zajema
definicija matematične pismenosti v raziskavi PISA 2012, se nanašajo na posameznikovo
zmožnost formuliranja pojavov v matematičnem jeziku, uporabe in interpretiranja mate-
matičnih rešitev. S temi besedami lahko na kratko opišemo, kaj počnejo posamezniki, ko
kontekst problema povežejo z matematiko in nato rešijo problem. Raziskava PISA 2012 je
na področju znanja matematike prvič poročala o rezultatih glede na uspešnost pri omenje-
nih matematičnih procesih. Kategorije matematičnih procesov so bile naslednje:

- Matematično formuliranje situacij
- Uporaba matematičnih konceptov, dejstev, postopkov in sklepanja

40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45