Page 25 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja matematične pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 7
P. 25
4 Dijaki, ki se uvrščajo na 4. raven matematične pismenosti,
• znajo razrešiti jasno zastavljene modele kompleksnih in konkretnih situacij, ki lahko obsegajo
omejitve ali tvorjenje predpostavk.
• Znajo izbrati in povezovati različne prikaze, tudi simbolne in jih neposredno povezujejo z vidiki si-
tuacij iz resničnega sveta. Na tem nivoju znajo dijaki uporabljati dobro razvite spretnosti in sklepati,
hkrati pa imajo vsaj delno tudi uvid v te kontekste.
• Znajo oblikovati in posredovati razlago in argumente, ki temeljijo na njihovih interpretacijah,
argumentih in dejanjih.

3 Dijaki, ki se uvrščajo na 3. raven matematične pismenosti,
• znajo izpeljati jasno opisane postopke, med njimi tudi tiste, ki zahtevajo zaporedno sprejemanje od-
ločitev. Znajo izbrati in uporabiti strategije preprostega reševanja problemov. Dijaki na tem nivoju
znajo interpretirati in uporabljati prikaze, ki temeljijo na različnih podatkovnih virih in sklepajo ne-
posredno na podlagi njih.
• Znajo na kratko posredovati in poročati o svojih interpretacijah, rezultatih in sklepanju.

2 Dijaki, ki se uvrščajo na 2. raven matematične pismenosti,
• znajo interpretirati in prepoznavati situacije v kontekstih, ki zahtevajo neposredno sklepanje.
• Znajo izločiti pomembne podatke iz enega vira in uporabljati predstavitvene modele. Dijaki na
tem nivoju znajo uporabljati osnovne algoritme, formule, postopke in dogovore.
• Sposobni so neposrednega sklepanja in dobesedne interpretacije rezultatov.

1 Dijaki, ki se uvrščajo na 1. raven matematične pismenosti,
• znajo odgovarjati na vprašanja iz znanih kontekstov, pri katerih so navedeni vsi pomembni po-
datki in
• izpeljati rutinske postopke glede na neposredna navodila v eksplicitno zastavljenih situacijah.
• Znajo izvršiti dejanja, ki so očitna in takoj sledijo danemu uvodnemu besedilu.

Naj na tem mestu 6 ravni matematične pismenosti podrobneje opišemo. Besedilo,
ki se na določeni ravni pojavlja v ležečem tisku, je bistveno za razlikovanje od preostalih
ravni.

Podobne lestvice je mednarodni center pripravil tudi za štiri prej omenjene vsebinske
sklope, ki v tem primeru predstavljajo t. i. podlestvice matematične pismenosti (spremen-
ljivke in odnosi, liki in telesa, količine in verjetnost ter delo s podatki). Poleg tega pa so po
opravljenem pilotskem preizkusu razvili tudi dodatne podlestvice zahtevnostnih stopenj,
ki temeljijo na treh matematičnih procesih – matematičnemu formuliranju situacij, upora-
bi matematičnih konceptov, dejstev, postopkov in sklepanj in interpretiranju, uporabi in eval-
viranju matematičnih rezultatov.

Več o podlestvicah matematične pismenosti lahko preberete v prihajajočem
mednarodnem poročilu raziskave PISA 2012 (Vol. I) (OECD, 2013).

25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30