Page 33 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 33
… v različnih finančnih kontekstih …

Učinkovite finančne odločitve se nanašajo na različne finančne kontekste, ki jih mla-
dostniki danes srečujejo v vsakdanjem življenju in izkušnjah, a tudi na korake, ki jih bodo
naredili v bližnji prihodnosti kot odrasli ljudje. Mladi na primer mogoče trenutno spre-
jemajo razmeroma preproste odločitve, kot na primer, kako bodo porabili žepnino, ali pa
celo (že), kakšno pogodbo z mobilnim operaterjem bodo sklenili, toda kmalu bodo mo-
rali sprejemati pomembne odločitve o izobraževanju in delu z dolgotrajnimi finančnimi
posledicami.

… da izboljšajo finančno blaginjo posameznikov in družbe …

Finančna pismenost je v študiji PISA zamišljena najprej kot osebna finančna pisme-
nost, ki se razlikuje od ekonomske pismenosti, ki vključuje širše koncepte, kot so teori-
je o ponudbi in povpraševanju, tržnih strukturah in tako naprej. Finančna pismenost se
ukvarja s tem, kako posamezniki razumejo, upravljajo in načrtujejo osebne finančne zade-
ve in finančne zadeve svojega gospodinjstva oziroma družine. Razume se, da imajo posa-
meznikovo dobro razumevanje, upravljanje in načrtovanje tudi določen kolektivni vpliv
na širšo družbo – tako, da prispevajo k nacionalni ali celo h globalni stabilnosti, produk-
tivnosti in razvoju.

… in da lahko sodelujejo pri ekonomskih odločitvah.

Tako kot opredelitve drugih pismenosti v raziskavi PISA opredelitev finančne pisme-
nosti kaže na pomen vloge posameznika kot premišljenega in polno sodelujočega člana
družbe. Posamezniki z visoko stopnjo finančne pismenosti so bolje opremljeni za spreje-
manje odločitev, ki imajo neposredno korist zanje, in tudi za konstruktivno podpiranje ter
vrednotenje ekonomskega sveta, v katerem živijo.

Organizacija področja

Organizacija področja določa načrt ugotavljanja finančne pismenosti kot tudi sesta-
vljanje nalog ter še posebej zbiranje ter poročanje o doseganju stopnje finančne pismenosti
dijakov. Kot je razvidno iz slike spodaj, finančno pismenost v raziskavi PISA 2012 oprede-
ljujejo tri temeljne dimenzije, in sicer vsebina, kontekst in proces. Vsebina pokriva podro-
čja znanja in razumevanja, ki so nujna za področje pismenosti, procesi opisujejo umske
strategije ali pristope, ki jih uporabimo, da se spopademo z danim gradivom, kontekst pa
se navezuje na situacije, v katerih se znanje, veščine in razumevanje nekega področja upo-
rabljajo. Situacije so lahko tako osebne kot tudi globalne.

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38