Page 37 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 37
• Dobiš več kg za vsak zed, ki ga plačaš.
V predraziskavi PISA 2012 je približno 75 % vseh sodelujočih dijakov uspešno analizi-
ralo informacijo in pojasnilo, zakaj je cena kilograma paradižnikov v zaboju nižja od kilo-
grama posameznih paradižnikov.
Načrtovanje in upravljanje financ
Denar in premoženje zahtevata kratkoročno in dolgoročno načrtovanje in upravljanje.
To vsebinsko področje vsebuje naloge, ki preverjajo, ali dijaki:
• prepoznajo različne oblike in stopnje dohodkov (na primer žepnina, plača,
provizija, ugodnosti, urna postavka ter bruto in neto dohodek);
• azumejo, kaj so davki in olajšave ter kako vplivajo na načrtovanje in upravlja-
nje denarja;
• znajo načrtovati proračun za redno potrošnjo in varčevanje;
• razumejo, kako upravljati različne elemente proračuna, kot je ugotavljanje
prednostnih nakupov, če se dohodek ne ujema z načrtovanimi stroški, ali znajo
poiskati možnosti za zmanjševanje stroškov, da povečajo količino privarčevanega
denarja;
• znajo vnaprej načrtovati stroške v prihodnosti (na primer, koliko morajo pri-
hraniti vsak mesec za neki nakup);
• znajo oceniti vpliv različnih načrtov nakupovanja, da se odločijo na podlagi
informacij;
• razumejo idejo o plemenitenju premoženja, idejo o vplivu obrestnih obresti na
varčevanje ter prednosti in pomanjkljivosti investicijskih proizvodov;
• prepoznajo prednosti načrtovanja v zgodnjih letih za upokojitev in pomen fi-
nančnih rezerv v primeru stiske;
• razumejo prednosti varčevanja za druge dolgoročne cilje ali pričakovane spre-
membe okoliščin (kot je na primer rojstvo otroka);
• znajo oceniti prednosti in pomanjkljivosti investiranja v človeški kapital skozi
različne oblike izobraževanja in usposabljanja; in
• razumejo smisel izposojanja denarja in dejstvo, da lahko izdatke uravnavamo
s pomočjo izposojanja ali varčevanja.
Vsebinski sklop načrtovanje in upravljanje financ je torej pomemben pri načrtovanju
življenja 15-letnika v njegovi bližnji prihodnosti. Spodaj navajamo primer naloge, ki jo
uvrščamo v ta sklop.
37
V predraziskavi PISA 2012 je približno 75 % vseh sodelujočih dijakov uspešno analizi-
ralo informacijo in pojasnilo, zakaj je cena kilograma paradižnikov v zaboju nižja od kilo-
grama posameznih paradižnikov.
Načrtovanje in upravljanje financ
Denar in premoženje zahtevata kratkoročno in dolgoročno načrtovanje in upravljanje.
To vsebinsko področje vsebuje naloge, ki preverjajo, ali dijaki:
• prepoznajo različne oblike in stopnje dohodkov (na primer žepnina, plača,
provizija, ugodnosti, urna postavka ter bruto in neto dohodek);
• azumejo, kaj so davki in olajšave ter kako vplivajo na načrtovanje in upravlja-
nje denarja;
• znajo načrtovati proračun za redno potrošnjo in varčevanje;
• razumejo, kako upravljati različne elemente proračuna, kot je ugotavljanje
prednostnih nakupov, če se dohodek ne ujema z načrtovanimi stroški, ali znajo
poiskati možnosti za zmanjševanje stroškov, da povečajo količino privarčevanega
denarja;
• znajo vnaprej načrtovati stroške v prihodnosti (na primer, koliko morajo pri-
hraniti vsak mesec za neki nakup);
• znajo oceniti vpliv različnih načrtov nakupovanja, da se odločijo na podlagi
informacij;
• razumejo idejo o plemenitenju premoženja, idejo o vplivu obrestnih obresti na
varčevanje ter prednosti in pomanjkljivosti investicijskih proizvodov;
• prepoznajo prednosti načrtovanja v zgodnjih letih za upokojitev in pomen fi-
nančnih rezerv v primeru stiske;
• razumejo prednosti varčevanja za druge dolgoročne cilje ali pričakovane spre-
membe okoliščin (kot je na primer rojstvo otroka);
• znajo oceniti prednosti in pomanjkljivosti investiranja v človeški kapital skozi
različne oblike izobraževanja in usposabljanja; in
• razumejo smisel izposojanja denarja in dejstvo, da lahko izdatke uravnavamo
s pomočjo izposojanja ali varčevanja.
Vsebinski sklop načrtovanje in upravljanje financ je torej pomemben pri načrtovanju
življenja 15-letnika v njegovi bližnji prihodnosti. Spodaj navajamo primer naloge, ki jo
uvrščamo v ta sklop.
37