Page 29 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 29
na podlagi tega možno določiti tudi nivo finančnega znanja, ki ga vprašanje zahteva, in
(finančno) znanje, ki ga ima dijak.

Na podlagi uspešnosti dijaka na testu lahko tako predvidevamo, katera vprašanja bo
rešil uspešno. Dijak bi najverjetneje pravilno odgovoril na vprašanja, ki se nahajajo na ali
pod ravnjo pismenosti, na katero se uvršča na lestvici. Nasprotno pa je manjša verjetnost
da bi pravilno odgovoril na vprašanja, ki se nahajajo nad to ravnjo. Višja kot je raven fi-
nančne pismenosti dijaka na lestvici v primerjavi s točko, na kateri se nahaja vprašanje,
bolj je verjetno, da bo nanj pravilno odgovoril in obratno.

Tabela 2: Opis ravni finančne pismenosti

Raven Kompetence, ki jih izkazuje dijak na tej ravni finančne pismenosti
4 Dijak, ki izkazuje znanje in spretnosti na četrti ravni finančne pismenosti, učinkovito prepoznava in uporablja
razumevanje manj poznanih finančnih konceptov ter produktov, ki bodo zanj pomembni šele v prihodnosti.
Zna interpretirati in vrednotiti zelo specifične finančne podatke, kot je na primer bančni izpisek. Oblikuje pojasnila, ki se
nanašajo na funkcijo dokaj nepoznanih finančnih produktov in poda utemeljitev za svoje relativno kompleksne
finančne odločitve. Pri reševanju finančnih problemov tudi učinkovito uporablja spretnosti računanja.
3 Dijak, ki izkazuje znanje in spretnosti na tretji ravni finančne pismenosti, prepoznava in uporablja svoje razume-
vanje različnih finančnih terminov in konceptov. Učinkovito interpretira in ovrednoti finančne dokumente, pri čemer
uspešno uporabi spretnosti računanja. Izkazuje razumevanje finančnih produktov v danem kontekstu, kot je npr. de-
pozit, in poda pojasnilo za svojo finančno odločitev, ki bo zanj pomembna na prehodu v odraslost.
2 Dijak, ki izkazuje znanje in spretnosti na drugi ravni finančne pismenosti, prepoznava poznane finančne kon-
cepte in termine v določenem kontekstu ter to razumevanje uporabi pri dokaj jasnih finančnih odločitvah, ki
zahtevajo enostavne izračune. Učinkovito interpretira enostavne finančne dokumente in izkazuje širše razumevanje fi-
nančnih produktov, s katerimi se bo podrobneje srečal po zaključenem šolanju, kot so bančni račun in zavarovanje. Izkazuje
razumevanje razlike med željami in dejanskimi potrebami v vsakdanjem kontekstu.
1 Dijak, ki izkazuje znanje in spretnosti na najnižji ravni finančne pismenosti, prepoznava poznane finančne ter-
mine. Informacije interpretira na podlagi osnovnih finančnih konceptov. Identificira in pojasni uporabo vsakdanjih finančnih
produktov. Izkazuje osnovne veščine računanja v finančnem kontekstu. V sklopu finančnega načrtovanja prepo-
znava razliko med željami in dejanskimi potrebami v vsakdanjih kontekstih.

Spremljajoča vprašanja za dijakinje in dijake

V okviru ugotavljanja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 so se strokovnjaki s
pomočjo dodatnih vprašanj ob koncu delovnih zvezkov odločili ugotavljati tudi štiri ne-
kognitivne dejavnike, ki so pomembni pri razumevanju stopnje finančne pismenosti, ki jo
dijak dosega. Le-ti se navezujejo na odnos do finančnih zadev ter vedenje v omenjenih si-
tuacijah in so naslednji: dostop do informacij in finančnega izobraževanja, dostop do de-
narja in finančnih proizvodov, odnos do finančnih zadev in samozavest v omenjenih situ-
acijah ter vedenjski vzorci trošenja in varčevanja. Podrobneje jih opisujemo na strani XX.

29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34