Page 32 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 32
Finančna pismenost je poznavanje in razumevanje finančnih pojmov …

Seveda ne moremo pričakovati, da bodo 15-letniki imeli poglobljeno finančno zna-
nje ali da bodo razumeli kompleksnost osebnih financ. Lahko pa predvidevamo, da se vsaj
malo zavedajo finančnega okolja, v katerem živijo oni in njihove družine. Vsi so najbrž že
kupovali predmete za gospodinjstvo ali osebno rabo; nekateri so sodelovali v družinskih
pogovorih o denarju in o tem, ali res potrebujejo, kar hočejo; in precejšen odstotek je že za-
čel služiti denar in varčevati. Nekateri dijaki že imajo izkušnje s finančnimi proizvodi, kot
sta bančni račun ali pogodba za mobilni telefon. Razumevanje konceptov, kot so obrestna
mera, inflacija in ugoden nakup, bo kmalu, če že ni, pomembno za njihov finančni blagor.
Čeprav preprosta reprodukcija znanja ni najpomembnejši del ocenjevanja raziskave PISA,
je finančna pismenost odvisna od poznavanja temeljnih elementov finančnega sveta, tudi
finančnih proizvodov, kot so zavarovalne police in pokojnine.

… in veščin…

Te veščine vključujejo splošne kognitivne procese, kot so dostopanje do podatkov ter
primerjanje in ocenjevanje – v finančnem kontekstu. Vključujejo osnovne veščine mate-
matične pismenosti, kot so sposobnost izračunavanja odstotkov ali pretvorbe zneska iz ene
valute v drugo, ter jezikovne spretnosti, kot sta bralna sposobnost in sposobnost tolmače-
nja oglaševalnih ter pogodbenih besedil. Poleg tega finančna pismenost vključuje tudi ve-
ščino obvladovanja čustvenih in psiholoških dejavnikov, ki vplivajo na finančne odločitve.

… motivacija in samozavest,…

Finančna pismenost ne vključuje le znanja, razumevanja in sposobnosti, da se ukvar-
jamo s finančnimi temami, temveč tudi motivacijo za iskanje podatkov, nasvetov in spo-
padanjem s finančnimi aktivnostmi, ter samozaupanje. Te lastnosti naj bi bile cilj finanč-
nega izobraževanja, so pa tudi ključnega pomena pri pridobivanju finančnega znanja in
spretnosti.

… da posamezniki uporabijo to razumevanje in poznavanje pri sprejemanju
učinkovitih odločitev …

PISA se osredotoča na sposobnost aktiviranja znanja in razumevanja v vsakdanjih si-
tuacijah. Ko ocenjujemo finančno pismenost, se ta kaže v stopnji mladostnikove sposob-
nosti, da to, kar se je naučil o osebnih financah, uporabi pri učinkovitem odločanju.

32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37