Page 24 - Šterman Ivančič, Klaudija, ur. Izhodišča merjenja finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012 s primeri nalog. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 8
P. 24
ovica vseh britanskih študentov pričakuje, da bo študij zaključila s 15.000 britanskih
funtov dolga.
Natančno merjenje finančne pismenosti pri mladih bo priskrbelo podatke na nacio-
nalni ravni, ki bodo pokazali, ali je trenutni pristop k finančnemu izobraževanju učinko-
vit. Še posebno lahko pomaga ugotoviti probleme, ki se jim je treba posvetiti v šolah, ali
pa potrebo po dodatnih aktivnostih ali programih, ki bodo omogočili mladim ljudem, da
bodo primerno in enakovredno opremljeni za sprejemanje finančnih odločitev, ko odra-
stejo. Podatki bodo omogočili podlago, na kateri bomo lahko merili uspešnost programov
in preučili šolske ter druge programe v prihodnosti.
Od mednarodne študije imajo koristi tudi oblikovalci politike in druge interesne sku-
pine. Primerjava stopenj finančne pismenosti med državami omogoča vpogled v to, katere
države imajo najvišje stopnje finančne pismenosti. Tako lahko identificiramo še posebno
učinkovite nacionalne strategije in primere dobre prakse. Mogoče bo tudi prepoznati sku-
pne izzive in raziskati možnosti rešitev problematičnih tem na mednarodni ravni.
Predvidevamo, da bo na tej podlagi zbiranje natančnih in mednarodno primerljivih
podatkov o finančni pismenosti omogočilo izobraževalcem, načrtovalcem učnega načrta
in gradiva, raziskovalcem, oblikovalcem politike in drugim, da bodo dobili:
• podatke o pomanjkljivostih v finančnem znanju med mladimi ljudmi, ki lah-
ko pomagajo razviti bolje pripravljene programe in smernice;
• podatke o tem, ali trenutno finančno izobraževanje v šolah, kjer je izvajano,
zvišuje stopnjo finančne pismenosti;
• sredstvo za primerjavo stopenj finančne pismenosti in s tem strategije medna-
rodnega finančnega izobraževanja;
• priložnost, da identificirajo primere dobre prakse na osnovi razvrstitev držav
glede na stopnje finančne pismenosti; in na koncu
• primerljive podatke, ki jim bodo skozi daljše obdobje omogočili, da bodo oce-
nili vpliv pobud finančnega izobraževanja v šolah in ugotovili možnosti za nadalj-
nje izboljšave učinkovitosti.
Ugotavljanje finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012
PISA 2012 je prva velika mednarodna raziskava, ki ocenjuje finančno pismenost mla-
dostnikov. Pri merjenju znanja in veščin upošteva PISA finančno pismenost v vsej svoji ši-
rini. Ne meri le tega, kar se v šolah uči, temveč tudi pripravljenost mladih ljudi na življe-
nje zunaj okvira obveznega šolanja in še posebno njihovo sposobnost, da uporabijo znanje
24
funtov dolga.
Natančno merjenje finančne pismenosti pri mladih bo priskrbelo podatke na nacio-
nalni ravni, ki bodo pokazali, ali je trenutni pristop k finančnemu izobraževanju učinko-
vit. Še posebno lahko pomaga ugotoviti probleme, ki se jim je treba posvetiti v šolah, ali
pa potrebo po dodatnih aktivnostih ali programih, ki bodo omogočili mladim ljudem, da
bodo primerno in enakovredno opremljeni za sprejemanje finančnih odločitev, ko odra-
stejo. Podatki bodo omogočili podlago, na kateri bomo lahko merili uspešnost programov
in preučili šolske ter druge programe v prihodnosti.
Od mednarodne študije imajo koristi tudi oblikovalci politike in druge interesne sku-
pine. Primerjava stopenj finančne pismenosti med državami omogoča vpogled v to, katere
države imajo najvišje stopnje finančne pismenosti. Tako lahko identificiramo še posebno
učinkovite nacionalne strategije in primere dobre prakse. Mogoče bo tudi prepoznati sku-
pne izzive in raziskati možnosti rešitev problematičnih tem na mednarodni ravni.
Predvidevamo, da bo na tej podlagi zbiranje natančnih in mednarodno primerljivih
podatkov o finančni pismenosti omogočilo izobraževalcem, načrtovalcem učnega načrta
in gradiva, raziskovalcem, oblikovalcem politike in drugim, da bodo dobili:
• podatke o pomanjkljivostih v finančnem znanju med mladimi ljudmi, ki lah-
ko pomagajo razviti bolje pripravljene programe in smernice;
• podatke o tem, ali trenutno finančno izobraževanje v šolah, kjer je izvajano,
zvišuje stopnjo finančne pismenosti;
• sredstvo za primerjavo stopenj finančne pismenosti in s tem strategije medna-
rodnega finančnega izobraževanja;
• priložnost, da identificirajo primere dobre prakse na osnovi razvrstitev držav
glede na stopnje finančne pismenosti; in na koncu
• primerljive podatke, ki jim bodo skozi daljše obdobje omogočili, da bodo oce-
nili vpliv pobud finančnega izobraževanja v šolah in ugotovili možnosti za nadalj-
nje izboljšave učinkovitosti.
Ugotavljanje finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012
PISA 2012 je prva velika mednarodna raziskava, ki ocenjuje finančno pismenost mla-
dostnikov. Pri merjenju znanja in veščin upošteva PISA finančno pismenost v vsej svoji ši-
rini. Ne meri le tega, kar se v šolah uči, temveč tudi pripravljenost mladih ljudi na življe-
nje zunaj okvira obveznega šolanja in še posebno njihovo sposobnost, da uporabijo znanje
24