Page 82 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 82
nad povprečjem se ukvarjajo z interpretacijo literarnih tekstov. To skupino dijakov smo
poimenovali Zavzeti in globinski bralci.
V petem klastru (22,1 %) se nahajajo dijaki, ki imajo povprečno razvite metakogni-
tivne in učne strategije (primerjalno so učne strategije glede na ostale skupine dijakov
razvite v manjši meri). To je skupina precej zavzetih bralcev (vendar so primerjalno manj
motivirani kot dijaki v četrtem klastru), ki pa so povprečni bralci spletnega gradiva, v
povprečju je tudi njihovo ukvarjanje z interpretacijo literarnih tekstov. To skupino dija-
kov smo poimenovali Zavzeti bralci, s povprečnimi učnimi in metakognitivnimi strategi-
jami.
Na Sliki 3 lahko ugotovimo, da se skupina zavzetih in globinskih bralcev (skupi-
na 4) od ostalih skupin najbolj razlikuje v zavzetosti za branje ter v raznolikosti gradiva,
ki ga berejo (literarni in neliterarni teksti). Skupina, ki ima tudi nadpovprečne vredno-
sti pri omenjenih spremenljivkah, je skupina zavzetih bralcev, ki imajo povprečno razvi-
te metakognitivne in učne strategije (skupina 5). Skupina zavzetih in globinskih bralcev
ima tudi nadpovprečno razvite metakognitivne in učne strategije (čeprav je nadpovpreč-
nost manj izrazita kot pri motivaciji za branje). Med učnimi strategijami prevladujejo
kontrolne strategije in strategije elaboracije, ne pa tudi strategije pomnjenja, ki so priso-
tne na povprečni ravni. Zavzeti in poglobljeni bralci torej pri svojem učenju uporablja-
jo predvsem učinkovitejše učne strategije, ki jim omogočajo, da prebrano bolje razumejo
(in si ne le površinsko zapomnijo), ter jim pomagajo, da si bolje pojasnijo tiste dele bese-
dil, ki jih kljub prebranemu še vedno ne razumejo dobro. Skupina, ki ima podobno viso-
ke vrednosti na indeksih kontrolnih strategij in strategij elaboracije, je skupina nezavze-
tih (spletnih) bralcev z nadpovprečnimi učnimi in podpovprečnimi metakognitivnimi
strategijami (skupina 2). Med skupinami se kot najbolj »ranljiva« kaže skupina nezavze-
tih bralcev s slabimi učnimi in metakognitivnimi strategijami (skupina 1). Označujejo jo
podpovprečne vrednosti na vseh vključenih motivacijskih, metakognitivnih in učnih de-
javnikih.
Standardizirane vrednosti indeksov nam lahko služijo za primerjavo skupin med se-
boj in za primerjavo posamezne skupine s slovenskim povprečjem, ki je značilno za posa-
mezen indeks. Surove vrednosti indeksov (tj. vrednosti v nestandardizirani obliki) pa nam
pomagajo razumeti, kakšne so povprečne izraženosti posameznih indeksov v primerjavi s
povprečjem držav OECD (M = 0, SD = 1; razen pri spremenljivki Branje za zabavo, kjer
vrednosti na lestvici potekajo od 1 do 5). Na osnovi vrednosti v Tabeli 12 lahko zaključi-
mo, da so poimenovanja skupin primerna tudi glede na povprečje držav OECD. Na pri-
82
poimenovali Zavzeti in globinski bralci.
V petem klastru (22,1 %) se nahajajo dijaki, ki imajo povprečno razvite metakogni-
tivne in učne strategije (primerjalno so učne strategije glede na ostale skupine dijakov
razvite v manjši meri). To je skupina precej zavzetih bralcev (vendar so primerjalno manj
motivirani kot dijaki v četrtem klastru), ki pa so povprečni bralci spletnega gradiva, v
povprečju je tudi njihovo ukvarjanje z interpretacijo literarnih tekstov. To skupino dija-
kov smo poimenovali Zavzeti bralci, s povprečnimi učnimi in metakognitivnimi strategi-
jami.
Na Sliki 3 lahko ugotovimo, da se skupina zavzetih in globinskih bralcev (skupi-
na 4) od ostalih skupin najbolj razlikuje v zavzetosti za branje ter v raznolikosti gradiva,
ki ga berejo (literarni in neliterarni teksti). Skupina, ki ima tudi nadpovprečne vredno-
sti pri omenjenih spremenljivkah, je skupina zavzetih bralcev, ki imajo povprečno razvi-
te metakognitivne in učne strategije (skupina 5). Skupina zavzetih in globinskih bralcev
ima tudi nadpovprečno razvite metakognitivne in učne strategije (čeprav je nadpovpreč-
nost manj izrazita kot pri motivaciji za branje). Med učnimi strategijami prevladujejo
kontrolne strategije in strategije elaboracije, ne pa tudi strategije pomnjenja, ki so priso-
tne na povprečni ravni. Zavzeti in poglobljeni bralci torej pri svojem učenju uporablja-
jo predvsem učinkovitejše učne strategije, ki jim omogočajo, da prebrano bolje razumejo
(in si ne le površinsko zapomnijo), ter jim pomagajo, da si bolje pojasnijo tiste dele bese-
dil, ki jih kljub prebranemu še vedno ne razumejo dobro. Skupina, ki ima podobno viso-
ke vrednosti na indeksih kontrolnih strategij in strategij elaboracije, je skupina nezavze-
tih (spletnih) bralcev z nadpovprečnimi učnimi in podpovprečnimi metakognitivnimi
strategijami (skupina 2). Med skupinami se kot najbolj »ranljiva« kaže skupina nezavze-
tih bralcev s slabimi učnimi in metakognitivnimi strategijami (skupina 1). Označujejo jo
podpovprečne vrednosti na vseh vključenih motivacijskih, metakognitivnih in učnih de-
javnikih.
Standardizirane vrednosti indeksov nam lahko služijo za primerjavo skupin med se-
boj in za primerjavo posamezne skupine s slovenskim povprečjem, ki je značilno za posa-
mezen indeks. Surove vrednosti indeksov (tj. vrednosti v nestandardizirani obliki) pa nam
pomagajo razumeti, kakšne so povprečne izraženosti posameznih indeksov v primerjavi s
povprečjem držav OECD (M = 0, SD = 1; razen pri spremenljivki Branje za zabavo, kjer
vrednosti na lestvici potekajo od 1 do 5). Na osnovi vrednosti v Tabeli 12 lahko zaključi-
mo, da so poimenovanja skupin primerna tudi glede na povprečje držav OECD. Na pri-
82