Page 77 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 77
V Tabeli 11 vidimo, da med dijaki z dosežki na ravni 1b prevladujejo dijaki s poklic-
nim srednjim izobraževanjem, med dijaki z dosežki na ravni 1a dijaki srednjega strokov-
nega in tehničnega izobraževanja, prav tako med dijaki z dosežki na ravni 2. Pri dijakih z
dosežki na ravni 3 ali več pa prevladujejo dijaki klasične ali splošne gimnazije.

V Tabeli 11 je tudi razvidno, da je med dijaki z dosežki na ravni 1b visok delež moških.
Z višanjem ravni dosežkov se delež moških vse bolj niža, delež žensk pa sorazmerno viša.
Z višanjem ravni dosežkov tudi upada delež dijakov, ki doma ne govorijo slovenskega jezi-
ka. Prav tako se z ravnjo dosežkov veča povprečno število knjig, ki jih imajo dijaki doma,
in daljša čas branja za zabavo.

Na Sliki 1 pa lahko ugotovimo, na katerih spremenljivkah se slovenski dijaki z različ-
nimi ravnmi dosežkov najbolj razlikujejo med sabo. Večje razlike so opazne pri spremen-
ljivkah, vezanih na izobrazbo in poklicni status staršev dijaka ter na socialno-ekonomsko-
-kulturni status družine dijaka. Samo bogastvo nima tolikšnega vpliva na dosežek bralne
pismenosti, kot ga ima količina dobrin, kot so kulturne dobrine in učni viri doma.

Dijaki z različnimi ravnmi dosežkov se razlikujejo v raznolikosti bralnega gradiva,
branju za zabavo, strategijah povzemanja besedila, strategijah za razumevanje in pomnje-
nje besedila. Drugod so razlike manjše. Vidne so še pri rabi kontrolnih strategij, negativ-
na je povezava s strategijami pomnjenja. V pogostejši uporabi elaboracijskih strategij iz-
stopajo predvsem dijaki z ravnmi dosežkov 5 in 6. Dijaki na višjih ravneh tudi pogosteje
interpretirajo literarne tekste. Dijaki z boljšimi dosežki zaznavajo več vzpodbude za bra-
nje s strani učitelja.

V pogostosti obiskovanja knjižnice, uporabi strategij strukturiranja besedila, stališčih
do šole, stališčih do računalnikov, dostopnosti računalnikov in njihovi uporabi za šolsko
delo ni velikih razlik. Dijaki s slabšimi dosežki pogosteje uporabljajo računalnik v šoli in
redkeje berejo na spletu, pogosteje pa internet uporabljajo za zabavo.

Profil slovenskih dijakov na treh ravneh bralne pismenosti z vidika bralnega
procesa

V raziskavi smo želeli tudi ugotoviti, ali se da dijake združiti v skupine po podobnosti
glede na to, kakšne lastnosti opredeljujejo njihovo branje, tj. glede na metakognitivne stra-
tegije, ki se jih zavedajo in jih uporabljajo, učne strategije, motivacijo za branje, raznolikost
bralnega gradiva, branje na spletu in interpretacijo literarnih tekstov. Zanimalo nas je, ka-
kšne skupine dijakov bi nastale, v čem bi se med seboj ločile in kako bi se razlikovale glede
na dosežke pri posameznih vidikih bralnega procesa.

77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82