Page 47 - Puklek Levpušček, Melita, in Klaudija Šterman Ivančič, ur. Motivacijski dejavniki v izobraževanju mladine in odraslih. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2013. Digitalna knjižnica, Documenta 5
P. 47
in Koreje pri teh postavkah zaslediti najnižje odstotke strinjanja 15-letnikov z že ome-
njenimi trditvami (36,3 % in 34,7 %).

Tabela 3: Odstotek dijakov, ki so na posamezne trditve odgovarjali s »Strinjam se« in »Popol-
noma se strinjam«

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Finska
% dijakov 34,0 34,1 52,1 47,6 58,3 26,4 34,7 27,2 27,3 36,3 14,5
Norveška
% dijakov 22,0 28,1 40,4 31,2 62,0 24,0 44,4 28,8 29,9 50,3 24,9
Povprečje OECD
% dijakov 32,9 37,6 46,4 42,0 56,7 36,2 41,2 32,5 24,2 45,7 25,0
Slovenija
% dijakov 23,2 34,5 37,5 35,0 54,9 33,0 52,8 34,1 33,4 53,1 27,9

Številke 1-11 označujejo zaporedne številke trditev, ki so prikazane v besedilu pred tabelo.
Kot že rečeno, je delež 15-letnikov, ki izražajo dokaj negativen odnos do branja, na rav-
ni povprečja držav OECD dokaj visok. 15-letniki na Finskem, ki se po dosežku na testu
bralne pismenosti uvršča v sam vrh, so v povprečju tudi bolj naklonjeni branju. Tudi na
Norveškem, kjer se v raziskavi PISA 2009 z rezultatom uvrščajo nad povprečje OECD in
so v primerjavi z letom 2006 napredovali po lestvici bralne pismenosti, je v primerjavi s
15-letniki v Sloveniji zaslediti malce večjo naklonjenost branju, vendar je delež dijakov, ki
berejo predvsem, da dobijo informacije, ki jih potrebujejo, še vedno relativno visok.
V kolikor pogledamo deleže variabilnosti v bralnih dosežkih, ki jih lahko pojasnimo z
omenjenim indeksom, opazimo, da je le-ta na Finskem in Norveškem v primerjavi s pov-
prečjem držav OECD in tudi Slovenijo višji. Največji delež variance v bralnih dosežkih
lahko z omenjenim indeksom pojasnimo na Finskem (27 %), temu sledi Norveška z 22,2 %,
v Sloveniji pa lahko z omenjenim indeksom pojasnimo 17,4 % variance v bralnih dosežkih.
V državah OECD omenjeni indeks v povprečju pojasni 18,1 % variance v bralnih dosežkih.
V povprečju so v državah OECD eno enoto višje vrednosti indeksa uživanja v branju
povezane z 39,5 točk višjimi dosežki na lestvici bralnih dosežkov. V Sloveniji ta povezava
pomeni 39 točk,4 na Finskem in Norveškem pa še več, in sicer kar 43,3 in 42,1 točk. Po-

4 26,6 točk po nadzoru spremenljivk, kot so spol, indeks ekonomskega, socialnega in kulturnega statusa, imigrantski
status in jezik, ki ga udeleženci govorijo doma.

47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52