Page 216 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 216
Neformalno učenje? Kaj je to?
štev v različnih situacijah, npr. pri pridobitvi določenih potrdil, iz-
pitov oz. certifikatov (za tuje jezike, ECDL certifikat idr.), pri vklju-
čitvi v postopek NPK, pri vključitvi v srednješolske programe za od-
rasle idr.;
– v sistemu nacionalnih poklicnih kvalifikacij so postopki ugotavljanja,
vrednotenja in priznavanja ključni del sistema NPK, saj posameznik
prav preko teh postopkov in priprave portfolija lahko v celoti ali de-
loma izkaže, da na osnovi formalno ali neformalno pridobljenega
znanja in izkušenj obvlada opredeljene standarde znanj na ravni do-
ločene NPK;
– v dejavnosti Zavoda RS za zaposlovanje je del rednega izvajanja sto-
ritev za trg dela za brezposelne osebe in iskalce zaposlitve tudi pre-
poznavanje formalno in neformalno pridobljenih znanj za določa-
nje zaposlitvenih ciljev, pripravo zaposlitvenih načrtov, posredova-
nje ustrezne zaposlitve ter vključevanje v ustrezne ukrepe za poveča-
nje zaposljivosti (Svetina in Vilič Klenovšek, 2011: 31).
V nadaljevanju bomo obstoječim evalvacijam s tega področja do-
dali še ugotovitve dveh raziskav, ki sta bili opravljeni v okviru projekta
»Vseživljenjsko učenje 2010 – Prispevek izobraževalnega sistema na poti
v evropsko družbo vseživljenjskega učenja« (Lifelong Learning 2010 –
Towards a Lifelong Learning Society in Europe: The Contribution of
the Education System; v nadaljevanju LLL2010). Prva raziskava, v kate-
ri smo proučevali značilnosti in izkušnje udeležencev v formalnem izo-
braževanju odraslih, je bila kvantitativna (Radovan, Mohorčič Špolar in
Ivančič, 2008), druga pa kvalitativna (Mohorčič Špolar, Ivančič in Ra-
dovan, 2010).
Rezultati empirične raziskave
Izsledki, ki jih predstavljamo v nadaljevanju prispevka, izhajajo iz
dveh raziskav, ki smo ju opravili v sklopu evropskega projekta LLL2010,
ki je potekal v sklopu 6. okvirnega programa Evropske unije. Prva razi-
skava, v kateri smo proučevali značilnosti in izkušnje udeležencev v for-
malnem izobraževanju odraslih, je bila kvantitativna (ankete z udeležen-
ci), druga pa kvalitativna (intervjuji s predstavniki institucij, ki izvajajo
izobraževalne programe za odrasle, in predstavniki ministrstev).
Rezultati kvantitativne raziskave
Ciljna populacija so bili odrasli ,vpisani v programe formalnega iz-
obraževanja na vseh ravneh izobraževanja. V raziskavo so bili, kot odra-
sli, zajeti udeleženci, kot jih opredeljuje 1. člen Zakona o izobraževanju
štev v različnih situacijah, npr. pri pridobitvi določenih potrdil, iz-
pitov oz. certifikatov (za tuje jezike, ECDL certifikat idr.), pri vklju-
čitvi v postopek NPK, pri vključitvi v srednješolske programe za od-
rasle idr.;
– v sistemu nacionalnih poklicnih kvalifikacij so postopki ugotavljanja,
vrednotenja in priznavanja ključni del sistema NPK, saj posameznik
prav preko teh postopkov in priprave portfolija lahko v celoti ali de-
loma izkaže, da na osnovi formalno ali neformalno pridobljenega
znanja in izkušenj obvlada opredeljene standarde znanj na ravni do-
ločene NPK;
– v dejavnosti Zavoda RS za zaposlovanje je del rednega izvajanja sto-
ritev za trg dela za brezposelne osebe in iskalce zaposlitve tudi pre-
poznavanje formalno in neformalno pridobljenih znanj za določa-
nje zaposlitvenih ciljev, pripravo zaposlitvenih načrtov, posredova-
nje ustrezne zaposlitve ter vključevanje v ustrezne ukrepe za poveča-
nje zaposljivosti (Svetina in Vilič Klenovšek, 2011: 31).
V nadaljevanju bomo obstoječim evalvacijam s tega področja do-
dali še ugotovitve dveh raziskav, ki sta bili opravljeni v okviru projekta
»Vseživljenjsko učenje 2010 – Prispevek izobraževalnega sistema na poti
v evropsko družbo vseživljenjskega učenja« (Lifelong Learning 2010 –
Towards a Lifelong Learning Society in Europe: The Contribution of
the Education System; v nadaljevanju LLL2010). Prva raziskava, v kate-
ri smo proučevali značilnosti in izkušnje udeležencev v formalnem izo-
braževanju odraslih, je bila kvantitativna (Radovan, Mohorčič Špolar in
Ivančič, 2008), druga pa kvalitativna (Mohorčič Špolar, Ivančič in Ra-
dovan, 2010).
Rezultati empirične raziskave
Izsledki, ki jih predstavljamo v nadaljevanju prispevka, izhajajo iz
dveh raziskav, ki smo ju opravili v sklopu evropskega projekta LLL2010,
ki je potekal v sklopu 6. okvirnega programa Evropske unije. Prva razi-
skava, v kateri smo proučevali značilnosti in izkušnje udeležencev v for-
malnem izobraževanju odraslih, je bila kvantitativna (ankete z udeležen-
ci), druga pa kvalitativna (intervjuji s predstavniki institucij, ki izvajajo
izobraževalne programe za odrasle, in predstavniki ministrstev).
Rezultati kvantitativne raziskave
Ciljna populacija so bili odrasli ,vpisani v programe formalnega iz-
obraževanja na vseh ravneh izobraževanja. V raziskavo so bili, kot odra-
sli, zajeti udeleženci, kot jih opredeljuje 1. člen Zakona o izobraževanju