Page 147 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 147
ropološka analiza narcisizma 147  
v izbranih slovenskih osnovnih
šolah
Anthropological Analysis of Narcissism
in Selected Slovenian Primary Schools

Katarina Vodopivec Kolar

Povzetek

V prispevku se bomo oprli na spremembe v socializaciji posameznikov v postindu-
strijski potrošniški družbi, ki z zatonom klasične avtoritete favorizirajo permisivne
vzgojne prakse v družinski in šolski vzgoji in socializaciji nasploh ter tako vplivajo
na porast narcisističnih lastnosti pri večinski populaciji. Na podlagi antropološke te-
renske raziskave v šolskem prostoru (opazovanje z udeležbo in analiza poglobljenih
intervjujev s pedagoškimi delavci) prispevek empirično pokaže, kako šola kot ključ-
na institucija kulturne transmisije implicitno oblikuje narcisistično kulturo s favo-
riziranjem permisivnosti. Specifično skuša prispevek utemeljiti, da in kako aktual-
ne spremembe v šolstvu (kot so večja izbirnost predmetov, manj restriktivne meto-
de ocenjevanja ter napredovanja v višje razrede, metodološki pristopi, ki upoštevajo
aktivnejšo vlogo učencev pri pouku, bolj demokratični odnosi med učitelji in učen-
ci ter uporaba alternativnih kazni in terapevtskih pristopov) poudarjajo permisivni
pristop. Na podlagi analize aktualnih trendov v načinu izvajanja vzgojno-izobraže-
valne/socializacijske prakse, kot so upadanje avtoritete učiteljev, nad katerimi je vse
bolj zaznati zunanje pritiske staršev, ki se vmešavajo v učiteljevo strokovno avtono-
mijo, nedosledno in neučinkovito kaznovanje v šolah in vse bolj prisotni terapevtski
pristop pri reševanju konfliktov, neustrezni odnos do znanja in učenja kot vrednote,
ko šolski sistem spodbuja učence zgolj k individualizmu in tekmovalnosti s pridobi-
vanjem najboljših ocen, skuša prispevek utemeljiti, da današnja šola predstavlja ide-
ološki aparat kapitalizma, za katerega reprodukcijo je ključna permisivna in narcisi-
stična socializacija, saj socializira in vzgaja posameznike, prilagojene za potrošniško,
narcisistično družbo.
Ključne besede: narcisizem, narcisistična družba, potrošniška družba, permisivna
vzgoja, šola
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152