Page 133 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 133
drugega pedagoškega 133  
diskurza
There Is No Other
Pedagogic Discourse

Janez Krek

Povzetek

Ali je na delu prevladujoča, ključna poteza, ki preči celoto šolskega polja v Sloveniji?
V človeški družbi, ki prek diskurzivnega sveta vzgaja in oblikuje posameznika ter re-
producira samo sebe, vselej obstaja diskurz. V okvirih pedagoškega diskurza nas za-
nima predvsem vzgojni diskurz. Pri tem se ne kaže omejiti na vzgojo v družini. Pri-
vzemamo tudi, da se vzgoja, oblikovanje odnosov, načini in pristopi vzgojno-izobra-
ževalnega dela v šoli danes ne opirajo le na pedagogiko kot znanstveno disciplino. V
šolski prostor na ravni diskurzivnih praks posega še vrsta drugih znanstvenih podro-
čij oziroma diskurzov (psihologija, sociologija, filozofija, antropologija, vplivi znano-
sti, ki koncipirajo posamezne predmete, terapevtski diskurz …) in prek družbe in teh-
nologij tudi številne druge diskurzivne prakse. Kljub videzu razlike je videti, da se
vztrajno vrača specifični prevladujoči vzgojni diskurz v družbi, ki posega tudi v šolo
v obliki diskurzivnih praks in odnosov med učitelji in učenci v šoli ter nasploh pristo-
pov in ravnanj učiteljev v razmerju do učencev in staršev. Kje so razlogi, da v prepletu
diskurzivnih praks vztraja popustljivost v sistemu, ki se prenese v odnos do otrok, do
njihove vzgoje in v načine dela v šoli? Ali oziroma zakaj znotraj pedagoškega ni dru-
gega pedagoškega diskurza?
Ključne besede: pedagoški diskurz, šolski sistem, znanje, kulturni vzorci, vzgoja za
hrbtom zavesti, družbeni diskurz

Abstract

Is there a prevailing, key trait at work that transverses the entire school field in Slove-
nia? In the human society, which brings up and forms the individual and also repro-
duces itself through the discursive world, there is always discourse present. Within
the frameworks of pedagogic discourse, we are interested primarily in the discourse
of upbringing, assuming that upbringing, forming relationships and the methods of
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138