Page 151 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 151
epi in predlogi 

Povzetek ugotovitev za vsak zastavljen raziskovalni cilj
Teoretske razprave

Glede na to, da so šolski sistem prevzeli veliko družinskih in dru-
gih funkcij nekdanjih ozkih skupnosti, so ti sistemi postali tar-
ča mnogih zahtev na področjih socializacije mladine. Prevladujoči za-
misli o ciljih državljanske vzgoje sta na eni strani zamisel o vzgoji in iz-
obraževanju avtonomnih posameznikov in na drugi zamisel o oblikova-
nju pripadnosti posameznika skupnosti. Dilema med tema dvema zami-
slima je konstitutivno vpisana v temelje koncepta državljanske vzgoje.
Gre za dialektiko razmerij med različnimi razumevanji samega pojma
družbe, ki niso stabilna in ne koherentna. O državljanski vzgoji je na-
sploh mogoče govoriti z dveh ključnih aspektov: a. kot o vzgoji drža-
vljank in državljanov; b. kot o pouku o ustanovah države. Prva modali-
teta se nanaša na celokupni vzgojnoizobraževalni učinek javne šole, to-
rej na njeno reprodukcijsko funkcijo. Druga modaliteta (aspekt b) raz-
pravljanja o državljanski vzgoji izvira iz vzgojnoizobraževalnega konte-
ksta in se bolj ukvarja s problematiko samega kurikuluma državljanske
vzgoje. To glavno razliko bi bilo treba obravnavati v optiki dveh temelj-
nih opredelitev pojma državljanske vzgoje: prva definicija vodi k vizi-
ji avtonomnega posameznika, njegovih pravic in potreb, druga defini-
cija pa vodi k viziji, ki zagovarja primarnost skupnosti. Seveda je težko
najti obe pojmovanji v »čisti« obliki v kateri koli vzgojni stvarnosti ali
v obliki dokončnega »modela« učnega načrta in/ali izobraževalne pra-
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156