Page 147 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 147
analiza učnih načrtov: družba in državljanska
(in domovinska) vzgoja ter etika 

Učenci naj se učijo o potrebi po usklajevanju tekmujočih in konfliktnih
zahtev in razumejo, da v demokraciji ne morejo vsi dobiti tisto, kar si že-
lijo. Povezovanje poučevanja o demokraicji, volitvah in voljenju s šol-
skim parlamentom omogoča učencem, da svoje znanje uporabijo v reali-
stičnih procesih odločanja. Aktivna participacija nudi priložnosti za uče-
nje o pomembni vlogi prepričevanja in pogajanja v demokraciji (Citizen-
ship, 2007: 28).

Angleški učni načrt ni zgled idealne rešitve. Pokaže pa, kako je mo-
goče vsebine in cilje predmeta opredeliti na nevtralen način, v splošno
sprejeti in razumljivi terminologiji. To je še posebej pomembno, ker uči-
telji v svojem rednem študiju niso bili posebej izobraževani za poučeva-
nje državljanske vzgoje. In tudi zato, ker – kot je bilo že opozorjeno –
predmet nima podlage v enotni znanstveni disciplini, temveč ima inter-
disciplinarno podlago. Zato je v vsakem primeru pri tem predmetu po-
trebna velika skrb za koherentnost terminologije, zaradi starosti učencev
pa tudi pozornost, kako vzpostaviti dialog med vsakdanjim izrazjem, ki
je učencem domače (in prav zato pogosto ne dovolj premišljeno), in stro-
kovno terminologijo.

Avtorji učnega načrta bi si lahko privoščili več formulacij, ki odsto-
pajo od običajne terminologije, če bi pripravili ločen dokument, v kate-
rem to izrazje pojasnijo in strokovno utemeljijo. Ker tega ni, za številne
učitelje učni načrt ne dosega tistega osnovnega praga, ki določa temelj-
no razumljivost vsebine.

Angleški učni načrt oziroma navodila za izvajanje predmeta imajo
še eno zanimivost. Posebej izpostavijo priložnosti v kurikulumu, kjer se
v šoli in izven nje odpirajo možnosti za povezovanje vsebin in ciljev drža-
vljanske vzgoje z neposredno participacijo učencev. Poglejmo si primer:

Curriculum opportunities
During the key stage pupils should be offered the following oppor-
tunities that are integral to their learning and enhance their enga-
gement with the concepts, processes and content of the subject. The
curriculum should provide opportunities for pupils to:
a. debate, in groups and whole-class discussions, topical and contro-
versial issues, including those of concern to young people
b. develop citizenship knowledge and understanding while using
and applying citizenship skills
c. work individually and in groups, taking on different roles and re-
sponsibilities
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152