Page 140 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 140
 Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji

Opredelitev teme Seznam vsebin Usklajenost
6 Domovinska in
državljanska kultura - Domovina kot vseživljenjska Da, toda domovina ni prepro-
čustvena in razumska pripad- sto »primarna izvorna skup-
7 Človeštvo in prihod- nost primarni izvorni nost«, niti ni država »skupnost
nost skupnosti. usode«, tako da je opredelitev
- Država kot sodobna skupnost vsebine zavajajoča; taka je
usode različnih. tudi sama opredelitev teme, ki
- Slovenstvo kot svetovna zabrisuje razliko med politiko
skupnost s in kulturo.
posebno zgodovino in usodo.
- Pravice in dolžnosti
državljana Slovenije in Evrop-
ske unije.

- Globalni problemi človeštva. Da, toda opredelitev vsebin
- Trajnostni razvoj včeraj, danes, je zelo abstraktna, saj gre za
jutri. omejenost virov, revščino in
- Varovanje naravnega in lakoto, ki terjata globalno
kulturnega okolja kot skupne solidarnost. Pojem solidarnosti
dediščine človeštva. med vsebinami ni omenjen,
- Odnos do drugih živih bitij na od učencev pa se v 4. poglavju
planetu. (Pričakovani rezultati)
- Problemi virov. pričakuje, da bodo »opredelili
- Ključne razlike v sodobnem pojem solidarnost« (str. 19).
človeštvu.
- Možnosti sodelovanja
posameznika pri odločitvah o
prihodnjem razvoju.
- Etika za prihodnost.

Vidimo, da tri od sedmih tem nimajo zadostne usklajenosti med
opisi tematskih sklopov in navedenimi vsebinskimi členitvami, pri šti-
rih pa obstajajo resne pomanjkljivosti. Toda ta splošna primerjava ostaja
abstraktna. Za podrobno analizo obveznih vsebin po sklopih žal ni pro-
stora, zato bomo na hitro obravnavali le nekaj tematskih sklopov. Četr-
ta tema učnega načrta »Vrednote, verovanje in etika« navede v rubriki
»Obvezne vsebine« sedem postavk: Opredelitev in razvrščanje vrednot.
Nekateri dejavniki vrednot. Spoštovanje kot načelo. Osnovne značilnosti
svetovnih verstev. Vpliv verovanja na življenje ljudi. Etični kodeksi ver-
stev. Verstva v Sloveniji.

Že ob prvi bralec pride v zadrego. »Opredelitev in razvrščanje vre-
dnot« je nejasen izraz. Če bi učni načrt vseboval zapis »opredelitev poj-
ma vrednote« ali pa »razmerje vrednot in dejstev«, bi bilo jasno, kaj je
pomen zapisane »obvezne vsebine«. Izraz »opredelitev vrednot«, v ka-
terem so vrednote v množini, je nejasen, še manj pa je jasno, kaj pome-
ni »opredelitev in razvrščanje vrednot«, ko se skupaj v isti formulaciji
znajdeta opredelitev in razvrščanje. Zanimivo je, da učni cilji pojasnijo
vsebino: »Opredeljujejo vrste vrednot (materialne in duhovne vredno-
te) in ugotavljajo učinke na življenje ljudi«. Ta zapis se ne bere kot cilj,
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145