Page 135 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 135
analiza učnih načrtov: družba in državljanska
(in domovinska) vzgoja ter etika 

stnih lastnosti učenca? Ob taki interpretaciji naletimo na težavo, da je
kot primer »osebnostnih veščin« v prvi alineji navedeno »presoje oseb-
nih, družbenih in etičnih dilem in vprašanj« (str. 4). Kako je del posa-
meznikove osebnosti presoja družbenih vprašanj? Morda pa gre le za ne-
rodnost in je poudarek v tem, da se posameznik zanima za družbena
vprašanja in ima dovolj znanja in motivacije, da o njih samostojno raz-
mišlja. Osebnostna veščina bi torej v danem primeru pomenila znanje,
zanimanje in delovanje. A če je tako, zakaj učni načrt tega ne pove tako,
da bo zapis brez težav lahko razumel vsak bralec in da ga bodo vsi bralci
razumeli na podoben način?

Vrnimo se k primerjavi med naštetimi vsebinami v opredelitvi pred-
meta in vsebinskimi sklopi iz poglavja »Cilji in vsebine«. Spodaj so
predstavljeni v tabeli: v prvem stolpcu so opredelitve iz »opredelitve
predmeta«, v drugem členitev vsebine iz »ciljev in vsebin«, v tretjem
pa so izpostavljene podobnosti in razlike (na skupne točke opozarja tudi
odebeljeni tisk).

Tabela: Opredelitev predmeta DDVE, vsebine, primernost.

Opredelitev predmeta – Vsebine Primernost
temeljna znanja o posameznik
skupinskost/družba
1 posamezniku kot 1 Posameznik in družba posameznik
družbenem bitju in naravi združba/družba
človeških skupinskosti, pravice
odgovornosti
2 posameznikovem mestu v 1 Posameznik in družba pluralnost/različnosti
človeških združbah, o oseb- 2 Človekove pravice in
nih in družbenih vrednotah, odgovornosti demokratična država/de-
pravicah in odgovornostih mokracija

3 življenju v kompleksni 3 Človeške različnosti (iz kulturna vzgoja/vrednote
pluralni družbi, večkulturnosti v medkul-
turnost) nazorski sistem/vrednote

4 politični ureditvi, 5 Demokracija
družbenih načelih in pravilih
javnega in političnega vedenja
v demokratični pravni in
socialni državi Sloveniji in
Evropski uniji, o nacionalno
varnostnem sistemu v Slo-
veniji, zvezi Nato in v OZN,

5 politični, domovinski in 6 Domovinska in
državljanski kulturi in etiki državljanska kultura
ter o kulturni vzgoji v širšem 4 Vrednote, verovanja in
pomenu, etika

6 nazorskih, filozofskih in 4 Vrednote, verovanja in
verskih sistemih v preteklosti etika
in sedanjosti človeštva,
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140