Page 75 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 75
povzetek slovenskih rezultatov na področju stališč do šole ... 
učiteljev pričakujejo več, kar pa posledično učinkuje na večjo predanost
učiteljev poučevanju in na naravnanost k doseganju boljših rezultatov
(OECD, 2010č).

Pri indeksu zaznanega učiteljevega spodbujanja učencev pri bralnih
aktivnostih in indeksu zaznanega pozitivnega odnosa učiteljev do dijaka
pa v Sloveniji ni opaziti tako pomembnega učinka socialnoekonomskega
statusa. V prvem primeru opazimo ob nadzoru spremenljivke socialne-
ga in kulturnega statusa statistično pomemben prirast 2,3 točke v bral-
nem dosežku (na ravni držav OECD – 5,4 točke) na ravni učenca in 16
točk na ravni programa (na ravni držav OECD 0,0 točk prirastka), ki pa
se po izračunih OECD v povprečju ni izkazal kot statistično pomemben
(OECD, 2010č). Slovenski dijaki, ki so na testu bralne pismenosti dose-
gali boljše rezultate, so v povprečju poročali tudi o večji spodbudi s stra-
ni učiteljev, vendar ne na ravni posameznih izobraževalnih programov,
temveč znotraj vseh izobraževalnih programov.

Podobno lahko opazimo pri povezanosti indeksa zaznanega pozitiv-
nega odnosa učiteljev do dijaka z bralnimi dosežki. Če tudi tukaj upo-
števamo nadzor spremenljivke socialnega in kulturnega statusa, opazi-
mo prirast 3,9 točk (na ravni držav OECD 8,2 točke) na testu branja na
ravni učenca, kar je glede na podatke OECD statistično pomemben pri-
rast, in na ravni šole 4,3 točke (na ravni držav OECD 16,7 točke), kar se
ni izkazalo kot statistično pomemben podatek (OECD, 2010č).

Čeprav prihaja do razlik v bralnih dosežkih glede na učiteljevo spod-
budo pri bralnih aktivnostih in pozitivni odnos učiteljev do dijaka ob nad-
zoru indeksa socialnoekonomskega statusa, pa v Sloveniji ne moremo poro-
čati o tako pomembni povezanosti, kot se je to izkazalo v povezavi z disci-
plino v razredu pri pouku slovenščine.

Stališča do šole in pouka z vidika razlik po spolu

Podatkov, s pomočjo katerih bi lahko opisali povezanost posame-
znih zgoraj omenjenih indeksov z dosežki na testu branja ob nadzoru
demografske spremenljivke spol, v mednarodnem poročilu ni zaslediti.
Najdemo pa podatek, ki opisuje povezanost med učnim okoljem nasploh
in bralnimi dosežki ob nadzoru omenjene spremenljivke. Ob tem je po-
trebno opozoriti, da je na povprečni ravni držav OECD v ta podatek
vštet tudi indeks ravnateljeve zaznave vedenja učencev in učiteljev in ne
obravnava le vrednosti tistih indeksov, ki smo jih za potrebe naših ana-
liz zajeli mi. Rezultati kažejo na močnejšo povezanost učnega okolja in re-
zultatov na testu bralne pismenosti pri dekletih, tako v Sloveniji kot v pov-
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80