Page 36 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 36
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009

Pri tem vprašanju moraš primerjati zakon in pravico v svoji državi z zako-
nom in pravico, ki sta prikazana v zgodbi.
______________________________________________
V zgodbi so prestopki kaznovani v okviru zakona. Kako sta zakon
in pravica v tvoji državi PODOBNA zakonu in pravici, ki sta prikazana
v tej zgodbi?
Za razliko od vprašanja zaprtega tipa, ki od učenca prav tako zah-
teva integracijo in interpretacijo podatkov znotraj besedila in kjer mora
učenec kombinirati specifično navedene podatke znotraj grafičnega ali
tabelaričnega prikaza podatkov ter na podlagi njih navesti pravilen od-
govor, mora v tem primeru učenec izkazati sposobnost oblikovanja la-
stnega zaključka na podlagi kombiniranja informacij iz besedila in svo-
jega poprejšnjega znanja in izkušenj. Podatke iz besedila mora primerja-
ti s situacijo, ki se v raziskavi PISA največkrat navezuje na vsakdanje ži-
vljenje učenca ter na principe delovanja okolja, s katerimi se učenec vsa-
kodnevno srečuje, in družbe, v kateri učenec živi. Pravilen odgovor mora
vsebovati pravilno razumevanje zgodbe ter povezovanje in primerjanje
določenih elementov zgodbe s pravilnimi podatki zunaj njenih okvirov.
Primer vprašanja odprtega tipa, pri katerem ocenjujemo učenčevo
sposobnost reflektiranja in evalvacije besedila, pa izgleda takole:
Ali misliš, da je bilo od sodnika pravično, da je dodelil ENAKO kazen za
vse prestopke? Pojasni svoj odgovor z omembo podobnosti ali razlik med
tremi primeri v zgodbi.
______________________________________________
Prepoznavanje specifičnih podatkov znotraj besedila ter pravilna in-
tegracija in interpretacija podatkov so tukaj pogoj za oblikovanje ustre-
zne rešitve vprašanja. Učenec se mora v tem primeru opredeliti do dolo-
čenega problema, ki je v nalogi izpostavljen, izraziti lastno razmišljanje o
besedilu ter svoj odgovor povezati in pojasniti s pomočjo interpretacije
specifičnih podatkov v besedilu ter primerjanja le-teh.

Bralni dosežki

Povprečni dosežek vseh 15-letnikov iz držav OECD, ki so sodelo-
vali v raziskavi PISA 2009, je na testu bralne pismenosti enak 494 točk,
povprečni dosežek slovenskih učencev pa 483 točk, kar je pod medna-
rodnim povprečjem. Povprečni rezultat slovenskih dijakov je tudi pod
povprečjem držav Evropske unije (489 točk). Najvišji povprečni dosežek
so na testu branja dosegli učenci v Šanghaju (556 točk), sledijo pa jim Ko-
reja (539 točk), Finska (536 točk) ter Hong Kong (533 točk). Tako tudi v
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41