Page 31 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 31
splošni oris raziskave in dosežkov na mednarodni ravni 

- konstruktivna povratna informacija kot pomemben del spodbujanja
samoregulacije pri posamezniku.
Vprašanja znotraj vprašalnika za dijakinje in dijake oz. učenke in

učence lahko tako v grobem razdelimo v 10 tematskih sklopov oz. po-
dročij, s katerimi skušamo bolj natančno ugotavljati in pojasnjevati
ozadje učenčevega dosežka na testu znanja. Ta področja so naslednja:
- osnovne lastnosti dijaka/učenca (starost, spol, program),
- družinsko ozadje (poklic in izobrazba staršev, kraj rojstva, posedovanje

določenih predmetov, npr. knjig ali računalnika),
- bralne aktivnosti zunaj šole,
- čas za učenje,
- šola in učitelji,
- pouk slovenščine,
- knjižnice,
- strategije branja in razumevanja besedil,
- uporaba IKT (informacijsko-komunikacijske tehnologije) v šoli in

doma,1
- izobraževanje do sedaj in načrti za v prihodnje.

Področja merjenja znotraj vprašalnika za šole:

- značilnosti šole,
- dijakinje in dijaki ter zaposleni na šoli,
- viri za delovanje šole,
- šolski pouk, učni načrt in ocenjevanje,
- šolska klima,
- šolska politika in prakse.

Tipi vprašanj v nalogah s področja bralne pismenosti

Ker je bil v raziskavi PISA 2009 poudarek na bralni pismenosti, se
bomo na tem mestu posvetili tipom vprašanj z omenjenega področja.
Naloge s področja bralne pismenosti so sestavljene iz uvodnega besedi-
la, kateremu sledi več vprašanj različnega tipa. Nekatere naloge vsebujejo
tudi grafični ali tabelarični prikaz podatkov, odvisno od vrste znanja, ki
ga s pomočjo naloge ugotavljamo. Posamezna naloga lahko vsebuje na-
slednje tipe vprašanj:

1 Vprašalnikom za dijake/učence sta bila na koncu dodana še dva mednarodna dodatka:
- vprašalnik o uporabi računalnikov, ki se osredotoča na: i) dostopnost in uporabo informacijske teh-
nologije (IT), okolje, v katerem učenec največ uporablja IT, in na način kako ga uporablja; ii) učenče-
ve spretnosti pri uporabi IT ter odnosa do računalnikov; iii) ugotavljanje izvora znanja IT, torej kje se
je učenec naučil uporabljati računalnik in medmrežje:
- vprašalnik o izobraževalni karieri, ki zajema tri področja: dijakovo oz. učenčevo preteklo izobraže-
vanje, sedanje šolanje in načrte glede nadaljnjega izobraževanja in zaposlitve.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36