Page 35 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 35
splošni oris raziskave in dosežkov na mednarodni ravni 

ni potrebno oblikovati samostojne interpretacije, temveč se mora opre-
deliti do navedenih trditev. Tudi tukaj je možnih več pravilnih odgovo-
rov, lahko pa so tudi vsi napačni. Trditve so zastavljene na način, ki od
učenca zahteva natančno razumevanje, primerjanje, razločevanje ter po-
vezovanje podatkov, kar je pogoj za smiselno interpretacijo podatkov in
pravilno opredelitev do navedenih trditev.

Vprašanje zaprtega tipa

Kot pri vprašanjih izbirnega tipa tudi s pomočjo vprašanj zaprte-
ga tipa v raziskavi PISA ugotavljamo znanja iz naslednjih dveh sklopov:
prepoznavanje in sposobnost poiskati specifične podatke znotraj besedila ter
integracija in interpretacija besedila.

Primer vprašanja zaprtega tipa, pri katerem mora učenec izkazati
sposobnost prepoznavanja specifičnih podatkov znotraj besedila, je nasle-
dnji:

Kdaj se ob sredah zapre knjižnica Fawkner?
______________________________________________
Kot vidimo, mora učenec pri omenjenem tipu vprašanja iz besedi-
la sam razbrati in poiskati določeno informacijo. Ponovno je pravilen le
točno določen podatek, vprašanje pa se od vprašanj izbirnega tipa razli-
kuje po tem, da v tem primeru učenec ne more izbirati med vnaprej nave-
denimi odgovori. Tovrstna vprašanja so opredeljena kot zaprta zato, ker
se kot pravilen odgovor vrednoti le navedba točno določenega podatka.
Vsi ostali odgovori so nepravilni.
Primer vprašanja zaprtega tipa, pri katerem ocenjujemo učenčevo
sposobnost integracije in interpretacije besedila, pa izgleda takole:
Katero krilo naj kupi gospa, ki hoče krilo, ki ga ni treba likati, in meni, da je
najpomembnejši material, iz katerega je krilo sešito, mešanica z bombažem?
______________________________________________
Pri tej vrsti vprašanj gre ponovno za prepoznavanje specifičnega po-
datka znotraj grafičnega ali tabelaričnega prikaza podatkov, ki pa ni eks-
plicitno naveden. Učenec mora na podlagi danih podatkov in njihovega
primerjanja, kombinacije ter interpretacije poiskati rešitev, ki je ponov-
no pravilna le ena. Le s pomočjo združitve posamičnih podatkov lahko
poišče pravilno rešitev.

Vprašanje odprtega tipa

S pomočjo vprašanj odprtega tipa ugotavljamo znanja iz naslednjih
dveh sklopov: integracija in interpretacija besedila ter reflektiranje in eva-
luacija.

Primer vprašanja odprtega tipa, pri katerem mora učenec izkazati
sposobnost integracije in interpretacije besedila, je naslednji:
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40