Page 26 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 26
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009

rim se nacionalni center dogovori o velikosti vzorca. Na podlagi omenje-
nih podatkov mednarodno združenje pripravi vzorec šol, ki bodo sode-
lovale v raziskavi.

Priprava gradiv

Vsak nacionalni center na podlagi mednarodnih izvirnikov pripra-
vi svoje nacionalne instrumente. Nacionalni instrumenti se delijo v šti-
ri glavne skupine: priročnike, vprašalnike, delovne zvezke ter kodirne
sheme.

Priročniki so gradiva, ki jih uporabljajo zunanji sodelavci v raziska-
vi zaradi lažjega ter poenotenega načina dela. V ta namen se pripravijo
priročniki za koordinatorje na šolah (ločeno za srednje šole in osnovne
šole), za izvajalce raziskave na terenu ter za vnašalce podatkov, ki zbrane
podatke vnesejo v elektronsko obliko.

Za delovne zvezke ter vprašalnike se pripravijo osnutki prevodov
mednarodnih izvirnikov. Poudariti je potrebno, da so naloge pripravlje-
ne v dveh osnovnih jezikih, angleščini in francoščini, ki sta tudi oba
uradna jezika organizacije OECD. Po standardih za izvedbo raziskave
PISA je potrebno naloge neodvisno prevesti iz obeh različic in kasneje
oba prevoda uskladiti. Dokončno pripravljene prevode nalog vsebinsko
pregledajo tudi slovenski strokovnjaki s posameznega področja. Vsa pre-
ostala zgoraj omenjena gradiva se prevaja le iz angleških različic. Tako
pripravljene instrumente je potrebno poslati še v mednarodno verifika-
cijo, kjer so vsebinsko pregledani, temu pa sledi še t. i. FOC (ang. Final
Optical Check), kjer so instrumenti preverjeni še s tehnične plati. Šele
nato so instrumenti pripravljeni za zajem podatkov na šolah.

Učenci rešujejo naloge v različnih delovnih zvezkih, ki so oblikova-
ni po strogo predpisanih mednarodnih shemah. Teh različic je 14, vsaka
pa vsebuje različno kombinacijo naravoslovnih, bralnih ter matematič-
nih nalog. Kako so delovni zvezki z nalogami oblikovani, je bolj podrob-
no opisano v razdelku o instrumentih v raziskavi PISA 2009.

Nekateri vprašalniki, s pomočjo katerih se ugotavljajo spremljajo-
či dejavniki dosežkov učencev – taka sta vprašalnik za dijake ter ravna-
telje šol –, so obvezni, o vprašalniku za starše ter učitelje pa se vsaka dr-
žava odloči po lastni presoji. V Sloveniji se posebej pripravi vprašalnik
za dijake in vprašalnik za učence, saj so nekateri 15-letniki vključeni še
v osnovnošolsko izobraževanje, vprašalnik za starše in učitelje pa v razi-
skavi PISA 2009 ni bil uporabljen.

Nekatere naloge vsebujejo vprašanja odprtega tipa. Odgovore učen-
cev nanje je potrebno ovrednotiti oz. umestiti na podlagi t. i. kodirne she-
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31