Page 111 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 111
splošni zaključki in pedagoške implikacije 
torej ne zagotavlja tudi boljšo bralno kompetentnost. Pomembno pa je,
da učenci in dijaki sprejmejo branje kot dejavnost, ki jo radi počnejo v
prostem času in vsakodnevno posvetijo vsaj nekaj minut tudi prostoča-
snemu branju.

V Sloveniji so zaskrbljujoči podatki na področju notranje motivira-
nosti za branje, ki se med drugim izraža v uživanju v branju. Dobra polo-
vica slovenskih dijakov poroča, da berejo le zato, da dobijo potrebne in-
formacije, in da berejo le, če morajo. Tretjina slovenskih dijakov poroča,
da je branje izguba časa, nekoliko več kot petina pa jih poroča, da je bra-
nje eden izmed njihovih najljubših konjičkov. Slovenski mladostniki so
manj naklonjeni branju, kot so v povprečju njihovi vrstniki iz ostalih dr-
žav OECD: manj jih poroča, da so veseli, kadar za darilo dobijo knjigo in
v manjši meri tudi uživajo ob obisku knjigarne ali knjižnice. 17 % varia-
bilnosti v bralnih dosežkih na PISA 2009 lahko pojasnimo z indeksom
uživanja v branju. Eno enoto višje vrednosti indeksa uživanja v branju
so povezane z 39 točkami višjimi dosežki na lestvici bralnih dosežkov.

Glede na podatke se več kot tretjina dijakov rada pogovarja o pre-
branem z drugim in izmenjuje knjige s prijatelji, prav tako jih več kot
polovica rada izrazi mnenje o prebranem. V slovenskem izobraževanju
bi zato veljalo okrepiti socialni kontekst branja v mladostniškem obdo-
bju. Pri pouku je treba spodbujati več razprav o prebranem, ne le na rav-
ni učitelj – posamezen dijak, ampak tudi z vrstniškim delom v skupini.
Dijaki naj pri pouku slovenščine v skupini izrazijo svoje mnenje o pre-
brani knjigi, prisluhnejo mnenju drugih in poskušajo najti skupne toč-
ke, pa tudi razhajanja v mnenjih. Skupinske razprave o prebranem (s ka-
terimi je zadovoljena tudi mladostnikova potreba po druženju z vrstniki
in uveljavljanju v skupini) bodo v nadaljevanju spodbudile tudi večjo an-
gažiranost mladostnikov pri branju, s tem pa tudi večjo bralno kompe-
tentnost. Veljalo bi tudi spodbujati bralno spodbujevalne skupine v ra-
zredu. Na začetku šolskega leta bi tako lahko, na primer, učitelj/-ica slo-
venščine oblikoval/-a stalne bralne skupine dijakov. Dijaki bi nato te-
kom šolskega leta prebrali knjigo, ki so jo sami izbrali, nato pa bi vsak
dijak prebrano knjigo predstavil v svoji skupini. Prikazal bi, zakaj ga je
knjiga pritegnila, morda presenetila, izpostavil bi ključno idejo avtorja.
Izziv, ki naj si ga dijaki zastavijo v takšnih skupinah, je, kako s svojo in-
terpretacijo in pripovedovanjem o knjigi čim bolj pritegniti zanimanje
ostalih članov skupine in jih navdušiti, da bi tudi sami posegli po knjigi.
Morda bi lahko na koncu posameznih predstavitev dijaki znotraj skupi-
ne tudi ocenili, katera knjiga oz. član – interpret jih je najbolj navdušil
in ta član skupine bi bil izbran za razredno (morda tudi širšo) predstavi-
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116