Page 233 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 233
Kanadska imaginacija – analiza poezije
The raiders no longer ride over. Their horses are small now,
used for bareback races at country rodeos. Drunks in the hot sun
whoop and bet a dollar at random on Indians.
Before stolen horses were gained from the South, before
the muskets came in the West, before trade-liquor,
Fort Whoop-Up, before a man could own land forever,
himself alone, if he were white, the bands drifted
Bojevniki ne jezdijo več čeznjo. Njihovi konji so zdaj majhni,
uporabljajo jih na podeželskem rodeu brez sedla. Pijanci se derejo pod
vročim soncem
in tjavendan stavijo kak dolar na Indijance.
Preden so dobili ukradene konje z juga, preden
so na Zahod prišle muškete, pred trgovanjem s pijačo,
razgrajaškimi utrdbami, preden je človek za vedno lahko posedoval deželo,
on, sam, če je bil belec, so se po njej drenjale tolpe
Apology for absence,120, v. 3–10.
Drugi način razkroja mita o zlati dobi je prav njegova eksemplifika-
cija, ki doleti tudi topos prerije. Začetna podoba prerijskega sončnega za-
hoda, v katerega se usede reaktivno letalo kot v reko in kot v skledo, v pe-
smi Like a River nakazuje, da je prerija postala simbol ne le za prebiva-
lišče, ampak za eksistencialno stanje sodobnega slehernika. Na podob-
no posplošitev naletimo v zbirki The Green Plain (Zelena ravnina/pla-
njava, 1981), ki jo izpostavljam, ker gre za zadnji pomembnejši primer,
kjer Newlove še uporablja oba toposa.184 Na topos prerije oziroma Indi-
jancev, če odštejemo naslov, v Zeleni planjavi naletimo trikrat. Od tega
dvakrat v povezavi s temo neskončne odprtosti, ki jo Newlove na podo-
ben način kot v ciklu Ride Off Any Horizon tematizira že v pesmi Like a
River, kjer prerijska mesta primerja s koncentracijskimi taborišči duše,185
nomadstvo Indijancev pa spremeni v primero brezizhodnega nomadstva
sodobnega človeka:
We Wander. It is our way. The people with whom we have no relation
went also, they on regular trails in search of food,
we on highways, railways, in planes, hungry with curiosity,
184 Zbirko Zelena planjava je sicer mogoče brati bodisi kot cikel med seboj povezanih pesmi ali kot eno-
vito pesem. V prvi izdaji je bil vsak odsek zbirke/pesmi natisnjen na svoji strani, kar je impliciralo, da
gre za skupek posamičnih kratkih pesmi, medtem ko je v kasnejših antologijskih natisih pesem na-
tisnjena kontinuirano, kot da gre le za različne kitice oziroma odseke.
185 Newlove, Apology for absence, 120, v. 15.
The raiders no longer ride over. Their horses are small now,
used for bareback races at country rodeos. Drunks in the hot sun
whoop and bet a dollar at random on Indians.
Before stolen horses were gained from the South, before
the muskets came in the West, before trade-liquor,
Fort Whoop-Up, before a man could own land forever,
himself alone, if he were white, the bands drifted
Bojevniki ne jezdijo več čeznjo. Njihovi konji so zdaj majhni,
uporabljajo jih na podeželskem rodeu brez sedla. Pijanci se derejo pod
vročim soncem
in tjavendan stavijo kak dolar na Indijance.
Preden so dobili ukradene konje z juga, preden
so na Zahod prišle muškete, pred trgovanjem s pijačo,
razgrajaškimi utrdbami, preden je človek za vedno lahko posedoval deželo,
on, sam, če je bil belec, so se po njej drenjale tolpe
Apology for absence,120, v. 3–10.
Drugi način razkroja mita o zlati dobi je prav njegova eksemplifika-
cija, ki doleti tudi topos prerije. Začetna podoba prerijskega sončnega za-
hoda, v katerega se usede reaktivno letalo kot v reko in kot v skledo, v pe-
smi Like a River nakazuje, da je prerija postala simbol ne le za prebiva-
lišče, ampak za eksistencialno stanje sodobnega slehernika. Na podob-
no posplošitev naletimo v zbirki The Green Plain (Zelena ravnina/pla-
njava, 1981), ki jo izpostavljam, ker gre za zadnji pomembnejši primer,
kjer Newlove še uporablja oba toposa.184 Na topos prerije oziroma Indi-
jancev, če odštejemo naslov, v Zeleni planjavi naletimo trikrat. Od tega
dvakrat v povezavi s temo neskončne odprtosti, ki jo Newlove na podo-
ben način kot v ciklu Ride Off Any Horizon tematizira že v pesmi Like a
River, kjer prerijska mesta primerja s koncentracijskimi taborišči duše,185
nomadstvo Indijancev pa spremeni v primero brezizhodnega nomadstva
sodobnega človeka:
We Wander. It is our way. The people with whom we have no relation
went also, they on regular trails in search of food,
we on highways, railways, in planes, hungry with curiosity,
184 Zbirko Zelena planjava je sicer mogoče brati bodisi kot cikel med seboj povezanih pesmi ali kot eno-
vito pesem. V prvi izdaji je bil vsak odsek zbirke/pesmi natisnjen na svoji strani, kar je impliciralo, da
gre za skupek posamičnih kratkih pesmi, medtem ko je v kasnejših antologijskih natisih pesem na-
tisnjena kontinuirano, kot da gre le za različne kitice oziroma odseke.
185 Newlove, Apology for absence, 120, v. 15.