Page 232 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 232
 Nacionalni imaginariji – Literarni imaginariji

though you love that land more,
you will go where they take you.

Ne pomaga če rečeš,
raje umrem takoj
kot da pridem v tisti kraj –
čeprav to deželo bolj ljubiš,
boš šel tja kamor te odpeljejo.
Apology for absence, 64, v. 19–23.

Ideja staroselcev o popolni svobodi, ki ji je zaprtost nekaj nepojmlji-
vega, je tako že s formo prenesena na dvoumnejšo raven. A odprtost sve-
ta, v katerem staroselci prebivajo, se ne le na formalni, ampak tudi na
motivni in tematski ravni povezuje z drugimi, med seboj povezanimi
podobami: podobo »roba stisnjene prerije«, kjer reka »nepretrgano
teče stran« v prvi pesmi,181 primerjave brezmejnosti (»brezrobnosti«)
prerije z okroglo zemljo, katere neomejenost v tretji pesmi lirski subjekt
nato zanika182 – in slednjič v zadnji pesmi cikla s podobo mesta, v kate-
rem posamezniki pogledujejo mimo robov in s tem mimo meja, ki jim
jih predstavlja fizična prezenca drugih ljudi, v katerem pa jim »betonski
horizont« – pravzaprav dejanski, »konkretni«, ker se Newlove poigra
z dvoumnostjo besede »concrete« – enako dokončno zapira pogled.183

Tako na ravni formalnih, retoričnih postopkov kot na semantični
ravni imamo torej opravka z napetostjo, ki ji kljub zadnji, navidez deter-
minirajoči pesmi, ni mogoče najti enoznačne razrešitve. V okviru te na-
petosti, ki kanadsko zgodovino in pokrajino jemlje kot eksempel za člo-
veško stanje, pa je problematika identifikacije kljub »kanadski« motivi-
ki sekundarna – in v mnoštvu nasprotujočih si pomenov, ki jih dobiva-
jo motivi prerije, Indijancev in mesta, je kakršen koli poizkus poenotu-
jočega branja mita ali zgodovine otežen, če ne nemogoč. Takšna, lahko
bi ji rekli eksistencialna, eksemplaričnost je za zrelega Newlova značil-
na. Toposa prerije in Indijancev se v poznih zbirkah postopoma umika-
ta. Reprezentacije Indijancev neposredno kažejo na razkroj stereotipov
o staroselcih, tako da je mit zlate dobe – kot v pesmi Like a River (Ka-
kor reka) iz zbirke Lies (1972) – v najboljšem primeru prikazan kot no-
stalgična, za vselej izgubljena preteklost, in namesto prikrivanja kot raz-
krivanje nasilnih hierarhičnih odnosov belcev v razmerju do staroselcev:

181 Newlove, Apology for absence, 61, v. 15–17.
182 Isto, 62–63.
183 Isto, 65.
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237