Page 23 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 23
Imaginarno in Cornelius Castoriadis 

tarnost med posameznikom in družbo. Zato Castoriadis ne trdi zaman,
da sta podoba sveta in podoba sebe vselej povezani: podoba sebe vklju-
čuje bistveni trenutek izbire predmetov, dejanj in nenazadnje simbolov,
ki utelešajo tisto, kar ima za neko družbo pomen in vrednost. Izbira –
institut imaginarnih smislov – je tista, ki družbo ločuje na eni strani
od kaosa in na drugi strani od drugih družb. Tudi institut družbeno-
zgodovinskega ima metafizično, eksistencialno razsežnost v toliko, ko-
likor je strah pred kaosom obenem strah pred smrtnostjo lastne kolek-
tivne institucije, pred končnostjo in razgradljivostjo vseh njenih pome-
nov. S kulturno repeticijo, kot jo imenuje Kevin Robins, se skuša druž-
ba zaščititi pred celostno smrtjo tako, da pripozna »majhne spremembe
smrti«,22 tj. tisto, kar je mogoče imenovati določljiva nedoločenost smi-
slov. Institut imaginarnih smislov družbo potemtakem metafizično do-
loča in ni zgolj mehanična reprodukcija. Obenem ni nekaj, kar bi posa-
meznika v družbi brezpogojno določalo, temveč posameznikova krea-
tivna sposobnost v enaki meri »povratno« vpliva na družbeno imagi-
narno. Ravno zato Castoriadis govori o kreativni družbeni in posame-
znikovi sposobnosti investicije imaginarnih smislov. Ta povratna zanka
pa je možna le, če sta predstavna zmožnost in »simbolno« zamejevanje
skupna družbi in njenim posameznikom; če med obojim obstajajo sku-
pne točke, spričo katerih posameznik sploh sprejme točno specifične ob-
stoječe družbene smisle in s tem točno določene identifikacije. Ob pred-
postavljeni komplementarnosti med tvorbo smislov pri posamezniku in
v institutu družbe je namreč posameznik pretežno nosilec nezamejene-
ga toka magme smislov v družbo in posledično spreminjanja, predelave
njenih delno ustaljenih smislov. Medtem pa je institut družbe sicer vse-
lej odprt za ustvarjalnost novega, a obenem opredeljuje enotnost tvorb
in zato enotno pripadnost posameznikov določeni organizaciji predstav.

Na videz je takšno razumevanje blizu vsaj nekaterim interpretaci-
jam ali formulacijam o diskurzu. Po Hallovem mnenju naj bi že Fou-
cault v svojih poznih delih predvideval podobno interakcijo in tudi Hall
sam na podoben način kot Castoriadis opredeljuje identifikacijo kot šiv
med diskurzom oziroma družbenimi praksami in procesi subjektivitete,
s pomočjo katerih posameznik šele postane (družbeni) subjekt.23 Pri tem
ostaja v okviru prepričanja, značilnega za večino raziskovalcev kulture
in identitete, pa tudi ideologije (Anthony Giddens, Zygmunt Bauman,
Jorge Larrain idr.), ki izhajajo iz predpostavke, da sta koncepta identite-

22 Kevin Robins, Interrupting identities: Turkey/Europe, v: Questions of cultural identity, ur. Stuart Hall
in Paul Du Gay (London: Sage; The Open University, 1996), 61 isl.

23 Hall, Representation, 6.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28