Page 289 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 289
prisvajanje teorije govornih dejanj v ideologiji ... 

to, kar smo v drugem poglavju očitali sami njegovi filozofski obravna-
vi »komunikacije«, moramo J. Butler očitati ideološko odsotnost refle-
ksije.

Ta odsotnost refleksije neoliberalne demontaže nacionalne prav-
ne in socialne države v identitetno subsidiarno državo pa Judith Butler
ne le onemogoči refleksijo lastnega izjavljalnega položaja, temveč jo tudi
sili v reprodukcijo neoliberalizma. Butler dekonstruira institucional-
no logiko realno obstoječe države, nato pa doda le izraz svoje vere v ilo-
kucijsko moč identitetnih izjav, ki da lahko – denimo skoz »estetsko
uprizoritev«10 – izjavljalce servisira bolje kakor država. Ko tako po zavr-
nitvi institucije države ne poda teoretskih argumentov za mogočo alter-
nativo, tudi sama prepušča državo neoliberalni komodifikaciji. Še več,
institucijo ne le prepušča kapitalu, ampak jo suplira z verovanjsko pra-
kso, ki je prav tako značilna institucionalna praksa.

»Performativno protislovje« pravne institucionalizacije
univerzalnosti

Judith Butler poskuša razviti teoretske argumente za instituciona-
lizacijo univerzalnosti onstran pravne institucionalizacije. Pravo v nje-
ni analizi11 nujno partikularizira univerzalnost, saj mora v imenu uni-
verzalnih pravic in svoboščin sankcionirati (na primer cenzurirati) par-
tikularistične izjave, ki onemogočajo izjavljanje svojim naslovljencem.12
Pravo bi namreč zašlo v »performativno protislovje«,13 če bi v imenu
univerzalnosti zaščitilo te partikularistične izjave. Če naj se ogne proti-
slovju, mora univerzalistično pravo ratificirati le univerzalistične izjave.

Toda Butler trdi, da pravo ravno z ogibanjem performativnemu pro-
tislovju zapade protislovju univerzalnosti. Kot je videti, Butler meni, da
pravo proizvaja protislovje nasploh in posebej, na ravni pojma in na rav-
ni realne eksistence.

Nasploh pravo zapade protislovju, zato ker univerzalnosti pripisuje
status substance, ne pa procesa. Butler vztraja, da je univerzalnost mogo-
ča samo kot univerzalizacija. Univerzalnost je neskončni proces prevaja-
nja identitet, ki jih pravni pojem univerzalnosti konstitutivno izključuje,

10 J. Butler, Excitable Speech: A Politics of the Performative, New York 1997, 99–101.
11 Prav tam, 88–90.
12 Recimo sovražni govor svoje naslovljence vnaprej diskreditira kot izjavljalce; coming out v vojski one-

mogoča družbeno vez med pripadniki vojske; pornografija onemogoča izjavljanje upodobljenim.
13 Prav tam, 88.
   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294