Page 213 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 213
derridajeva kritika husserlove semiologije in egologije ... 

»kos« vsej bogatiji, ki naj bi jo izrazil in ki naj bi jo zato zmogel indicira-
ti – pač pa ni ekspresiven zato, ker ni ničesar, kar naj bi se sploh »izrazilo«.
Lahko bi z Derridajem rekli, da tu naivna metafizična semiologija Husser-
lu onemogoča, da bi domislil svojo lastno transcendentalno egologijo, prav
zato, ker mu notranja metafizika egologije onemogoča, da bi uvidel omeje-
nost znakoslovja.

Pomembno pa je, da Husserl v okviru metafizike percepcije že tako
rekoč izrecno prebije te omejitve (in kako naj bi jih prebil drugače kakor
izhajajoč iz duhovnega položaja, ki mu ga je zapustila tradicija?). V dru-
gem delu Prve filozofije11 izhaja iz premise, da je vsako doživetje bistveno
percepcija; iz tega izpelje prvi pojem refleksivnosti – za paradigmo refle-
ksije postavi položaj, ko jaz percipira sebe kot percipirajočega; to najprej
ponazori (v odličnem didaktičnem slogu) s percipiranjem svoje lastne per-
cepcije vzdolž diahrone osi (spomini ipd.); potem vpelje sinhroni pojem
refleksivnosti: hkrati ko percipiram predmet, percipiram tudi samega sebe
kot percipirajočega; iz tega izpelje motiv podvojitve, Verdoppelung, ali raz-
cepa, Scheidung, in z malenkostnim interpretacijskim posegom bi lahko
pokazali, da je za Husserla prav ta razcep sámo »jazovstvo jaza«.12 Ta raz-
cep, ki »je« jaz, Husserl na eni strani misli skoz problematiko retencije in
protencije, tj. skoz tematiko, ki jo je Derrida obdelal v Glasu in fenome-
nu, na drugi strani pa razcep koncipira kot razcep med subjektom izjavlja-
nja in subjektom izjave.13

Pravzaprav je zadosti, da Derridajevo rekonceptualizacijo protencije in
retencije v problematiko sledi križamo s to husserlovsko koncepcijo pod-
vojitve jaza kot razcepom med subjektom izjavljanja in subjektom izjave,
pa dobimo koncept znaka »jaz« kot »imena« za sled, natančneje – »jaz«
lahko potem mislimo kot sled derridajevske sledi v samem označevalnem
dispozitivu, kot označevalec označevalca, označevalec, »gramatično« spo-
soben, da prevzame funkcijo faličnega označevalca.

Potem pa postane tudi jasno, da je Derridajeva teza (1-b) zgrešena zato,
ker problematiko označevalca »jaz« (in njemu podobnih) nelegitimno za-
pre v razmerje znak–predmet, namesto da bi jo mislila v njenem registru, tj.

11 E. Husserl, Erste Philosophie, Haag 1959 (1923–1924): gl. 39. in 40. predavanje v razdelku Zweiter Teil:
Theorie der phänomenologischen Reduktion.

12 Npr.: »Vidim, da egološko življenje v delovanju ni absolutno nič drugega kakor ta proces-da-se-
nenehno-cepim-v-dejavnem-vedênju.«

13 »/V/ živem prezentu imam, v stanju koeksistence, podvojeni jaz in podvojeni jazov akt; torej jaz, ki zdaj še na-
prej gleda hišo, in jaz, ki izvršuje ta akt: ‘Zavedam se, da še naprej gledam hišo’, ki se, denimo, izraža v obli-
ki: ‘gledam hišo’. Ta preprosti stavek je namreč izjava reflektirajočega jaza, medtem ko je jaz, ki je v njej iz-
javljen, jaz, ki ga dojema refleksija.«
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218