Page 34 - Darko Štrajn, Umetnost v realnosti, Dissertationes 18
P. 34
 Umetnost v realnosti

ma avre, kakor je postavljen v obravnavanem Benjaminovem eseju Za
naš namen je pomembno Habermasovo jasno opažanje, da »destrukci-
ja avre prinaša premik v najbolj notranji strukturi umetnin; sfera, ki so
jo nekoč odmaknili in postavili v nasprotje z materialnimi procesi življe-
nja, zdaj razpada.«15

Kot je dobro znano, razpravljanje o Benjaminovem diskurzu o ume-
tnosti v kontekstu množične kulture nenehno obnavlja problem naciz-
ma in njegove »napačne odprave kulture«. Ta tematika Habermasu slu-
ži kot podlaga za primerjavo med Marcusejevo kritiko meščanske kultu-
re in Benjaminovo koncepcijo družbenih učinkov tehnične reprodukci-
je. Med mnogimi razlikami, ki za naše razpravljanje niso vse enako rele-
vantne, je Habermas izločil tisti vidik Benjaminovega pristopa, ki kaže
na to, da je Benjamin konec koncev svoja stališča artikuliral predvsem
na podlagi svojega etstetiškega interesa: »V tem kontekstu je treba na-
dalje ugotoviti, da Marcuse izpušča obravnavo transformacije meščan-
ske umetnosti v avantgardi, ki se izmika neposrednemu prijemu kriti-
ke ideologije, medtem ko Benjamin prikaže proces dialektične odprave
avtonomne umetnosti v zgodovini modernizma«.16 V nasprotju z mno-
gimi površnimi razumevanji Benjaminovega eseja, verjetno tudi zaradi
Benjaminove obravnave politizacije umetnosti, je Habermas ugotovil,
da si »Benjamin ni dovolil, da bi ga vodil koncept umetnosti na podla-
gi kritike ideologije«.17 V nadaljevanju svoje argumentacije je Habermas
razložil zakaj je tako, rekoč, da »Benjaminov kriticizem meri na odre-
šitev preteklosti nabite z Jetztzeit-om [zdaj-časom] in to ga razlikuje od
kritike ideologije.«18 Habermas ima prav, ko ugotavlja, da tisto, kar Be-
njamin doseže zlasti s svojim razvitjem avre, presega okvire kritike ide-
ologije. To pa seveda ne pomeni, da je njegovo pisanje brez vsakega sti-
ka s kritiko ideologije. Kot nam dovolj jasno demonstrira npr. Benjami-
nov obračun z Duhamelom v razdelku eseja številka XV, je njegova teo-
rija lahko podlaga za kritiko ideološkega diskurza, izvirajočega iz esteti-
škega tradicionalizma in preziranja množične kulture, ki izhaja iz take-
ga tradicionalizma.

Ko Habermas nadaljuje svoje branje Benjamina, med drugim odkri-
je, da je bil »Benjaminov odnos do izgube avre vedno ambivalenten«.19

15 Habermas, Jürgen. Consciousness-Raising or Redemptive Criticism – The Contemporaneity of
Walter Benjamin. V: New German Critique No 17, Spring 1979, 34.

16 Ibid., 36.
17 Ibid., 37.
18 Ibid., 40.
19 Ibid., 44
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39