Page 19 - Darko Štrajn, Umetnost v realnosti, Dissertationes 18
P. 19
Estetski epistemološki prelom in množična kultura 
spisa. Na osnovi tega pa lahko ugotovimo, da omenjeni očitek spregleda
poudarek in usmeritev Benjaminove teze, za katero je med drugim mo-
goče zatrditi, da je v precejšnjem soglasju s sklepom Marxovega Uvoda k
Očrtom kritike politične ekonomije. (Skoraj gotovo Benjamin s tem teks-
tom ni bil seznanjen.) V skladu z večino Benjaminovega pisanja namreč
tega odlomka ni mogoče brati tako kot, da bi šlo za nekakšno definicijo
avtomatizma poteka družbene transformacije, saj Benjaminova ugotovi-
tev neizbežnosti materialnih in zgodovinskih pogojev družbene trans-
formacije ter artikulacija njenih možnosti še ne opredeljujeta avtomatiz-
ma niti na območju baze niti v sferi nadzidave. Nasprotno! Poanta, ki jo
pravzaprav izreka Benjamin, celo negira možnost razumevanja družbene
transformacije po avtomatizmu, saj v osnovi obide sholastične razprave
o determinirajoči vlogi družbene baze in o odvisnosti, ali neodvisnosti
nadzidave od baze. S pomočjo Marxa Benjamin kratko malo pristopi k
problematiki nadzidave tako, da njen pomembni segment – umetnost –
razume kot produkcijo, pri čemer vdiranje industrijskih postopkov na
območje te produkcije dojame kot evidenco, po kateri je odločilnost pro-
izvodnih načinov za »naravo« produkta in njegovo družbeno funkcijo
postala očitna. Iz tega morajo slediti teoretske konsekvence.

Če še se še na kratko pomudimo pri Benjaminovem »sporu« z
Adornom, lahko ugotovimo, da je vse od konca poznega modernizma
in zatona nove levice kot njegove dokazljivo politične sestavine, umika-
joče se razpravljanje o emancipacijskih temah, ki jih je navrgla kritič-
na teorija, spremljalo naraščajoče zanimanje za Walterja Benjamina. Ve-
dno znova vračajoče se razprave o Benjaminovih nestrinjanjih z Ador-
nom jasno kažejo na polje, na katerem je Benjamin šel dlje kot njegovi si-
cer produktivnejši kolegi v istih intelektualnih krogih. To polje je ozna-
čeno s pojmom subjektivnosti, kakršno je bilo v splošnem formulirano v
kantovsko-heglovski tradiciji kontinentalne filozofije. Hkrati z drugimi
nestrinjanji – nekatera med njimi so bolj površinske narave – se razlika
med Adornovim in Benjaminovim pojmovanjem kaže kot razlika med
adornovskim prizadetim subjektom, ki v poznokapitalističnem konte-
kstu izgublja svojo spontanost, ter transformiranim subjektom ali, kot bi
lahko rekli, porušeno subjektivnostjo modernizma. Tako kot je bila iz-
rečena, ta razlika ni bila nikoli povsem jasna, kajti Benjamin sam ni raz-
vidno elaboriral vseh konsekvenc svojih uvidov, vsaj ne v njihovem pol-
nem filozofskem pomenu; morda pa se tudi sam ni zavedal kako daljno-
sežni so bili nasledki besedil, ki so se Adornu zdela sporna. Samo ugiba-
mo lahko zakaj Benjamin svojih odkritij ni dovolj razjasnil, da bi bil »ra-
zumljiv filozofom«. Morda je vzrok, da ni videl splošnejših filozofskih
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24