Page 198 - Jonatan Vinkler, Uporniki, "hudi farji" in Hudičevi soldatje, Dissertationes 17
P. 198
 Uporniki, »hudi farji« in Hudičevi soldatje

kot škof glavni kapelnik (obrister Capellmeister), ki je bil odgovoren tako
za umetniško kot gospodarsko vodenje glasbenega sestava. Najpomemb-
nejša »razvada« škofa Slatkonje, ki ima med drugim zasluge za ustano-
vitev še vedno slovitega zbora dunajskih dečkov, je bila prav glasba.101

Tako je Bonomo, ko so mu spodleteli načrti, da bi postal novi du-
najski škof in se je odpovedal dvorni in diplomatski službi ter se preselil
v svoje rodno mesto Trst, iskal pevce za svoj pevski zbor. Zdi se, da je za-
stran Trubarja izvedel že, kot je bil slednji še v Salzburgu, posredoval pa
naj bi salzburški nadškof Matthäus kardinal Lang pl. Wellenburg, ki je
bil tako kot Bonomo pomemben diplomat na cesarskem dvoru in z itali-
janskim humanistom vsaj v korespondenčnih stikih.102 Misliti je mogo-
če, da se je moral Trubar tudi v Trstu odlikovati kot dober pevec,103 kaj-
ti škof, ki je slovel kot humanist – in to poimenovanje, ki je v najboljšem
veljalo za epitet, je bilo od nastopa renesanse in humanizma sinonim za
človeka z okusom –, bi najbrž komajda mogel najti zadovoljstvo ob dis-
toniranju svojih pevcev.104 Tako je Trubar od 1524 v Trstu naredil na
svojega delodajalca zelo dober vtis, čez tri leta, pozimi 1527, pa ga je pot
pripeljala na cesarski Dunaj, za kar je poskrbel njegov mediteranski hu-
manistični zaščitnik. Tam je obiskoval višji tečaj na meščanski šoli pri
sv. Štefanu, kjer se je dobri dve in pol desetletji pred tem – okoli 1502 –
izobraževal tudi ugledni diplomat in poslanik cesarja Maksimilijana I.
in nato avstrijskega nadvojvode Ferdinanda v Moskovsko Rusijo, vipav-
ski rojak Sigismund baron Herberstein.105 Šola, ki jo je obiskoval kasnej-
ši slovenski reformator, je vzgajala mlade klerike in posvetne izobražen-
ce, ki naj bi študij nadaljevali na univerzi. Tako so v nižjem tečaju pou-
čevali predmete trivija, v višjem, o katerem se meni, da si je v njem na-
biral znanje tudi Trubar, pa discipline kvadrivija – in med njimi seveda
tudi glasbo. Poleg slednjega so posvečali posebno pozornost tudi cerkve-
nemu petju, vse to pa postavlja Trubarjev glasbeni razvoj do neke mere
ob bok Luthrovemu.

101 Josip Mantuani, Jurij pl. Slatkonja, Dom in svet XX (1907), 303–305; prim. Igor Grdina, Od brižin-
skih spomenikov do razsvetljenstva, Maribor 1999, 182; France Kidrič, Peter Bonomo, v: SBL I, Ljublja-
na 1925–1932, 53, 54.

102 M. Rupel, n. d., 22.
103 Najbrž ni bil več diskantist, ker je verjetno v tem času že mutiral.
104 Poudariti velja, da je bila izvajalska praksa v 16. stoletju skorajda brez resne globalne »standardizaci-

je«, ki jo od uvedbe voščenih valjev in nato vinilne plošče predstavljajo posnetki najvidnejših inter-
pretov.
105 Herberstein je bil na mirovno diplomatsko misijo k moskovskemu velikemu knezu Vasiliju III. Vasi-
ljeviču poslan leta 1517 in 1526. Vasko Simoniti, Umetnost pogajanja in neizprosnost oblasti, v: Sigis-
mund Herberstein, Moskovski zapiski, prevedel in opombe napisal Ludvik Modest Golia, Ljubljana
2001, 278.
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203